1

Onderwerp: Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een lijst met veelgestelde vragen. Misschien vind je het antwoord op de vraag die je hebt wel in dit topic.

Waarom moet ik eigenlijk registreren?
Registratie geeft je toegang tot functies die voor gasten niet beschikbaar zijn zoals het posten van berichten, het instellen van je eigen voorkeuren, sturen van privé berichten en toegang tot meer onderwerpen op het forum. Het registreren bestaat uit het invullen van je schuilnaam (nickname), e-mail en wachtwoord en het lezen van de afspraken voor dit forum. Het registreren neemt niet veel tijd in beslag.

Waarom word ik automatisch uitgelogd?
Op het forum wordt je na een bepaalde tijd automatisch uitgelogd. Dit is vanwege veiligheidsredenen (bijvoorbeeld dat er niemand op jouw account op het forum kan komen). Als je op een openbare computer op het forum bent, vergeet dan niet uit te loggen.

Hoe kan ik vermijden dat mijn gebruikersnaam verschijnt in de online gebruikers lijst?
Ga naar je profiel, 'privacy' en vink het hokje voor 'verschijn in online-gebruikerslijst' uit (haal het vinkje weg).

Ik ben mijn wachtwoord kwijt!
Stuur een mailtje naar stichting@zelfbeschadiging en zet in dat mailtje je nickname. Een van de beheerders zal dan je wachtwoord wijzigen zodat je weer in kan loggen. Je kunt dan zelf weer een eigen wachtwoord kiezen (via je profiel).

Ik heb me geregistreerd maar kan niet inloggen.
Heb je je binnen 30 dagen niet voorgesteld? Dan is het waarschijnlijk dat je account is verwijderd. Voel je vrij om een nieuw account aan te maken; we verwijderen zogenaamde 'inactieve accounts' vanwege overzichtelijkheid en veiligheid.
Kon je eerder wel inloggen? Probeer de volgende opties:
- Controleer je gebruikersnaam en wachtwoord
- Controleer of CAPS-Lock uitgeschakeld is
- Verwijder je tijdelijke internetbestanden
Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met een van de beheerders of via stichting@zelfbeschadiging.nl.

Hoe verander ik mijn instellingen?
Ga naar 'Profiel', bovenaan de pagina. Als je de verschillende 'tabbladen' bekijkt, zul je zien dat er veel opties zijn die je in kunt stellen. Bij de meeste opties staat een uitleg.

Hoe verander ik de kleuren en/of taal van mijn forum?
Voor de taal, ga naar 'Profiel' en 'Vereiste gegevens'. Je kunt kiezen uit twee talen (Nederlands en Engels) en een tiental
verschillende stijlen van het forum.
Ga naar 'Profiel' en 'Weergave' voor het wijzigen van de stijl.

Hoe kan ik een afbeelding onder mijn gebruikersnaam (= avatar) tonen of wijzigen?
Ga naar 'Profiel' en 'Persoonlijkheid'. Je kunt daar een avatar toevoegen. In principe wordt het door jou gekozen plaatje automatisch verkleind naar de toegestane afmetingen, tenzij het aantal kb's (de grootte) in de automatisch verkleinde versie alsnog te veel is.

Hoe post ik een onderwerp in een forum?
Een nieuw onderwerp posten kan door naar het betreffende subforum te gaan (bijvoorbeeld 'What's on your mind') en te klikken op 'Post nieuw onderwerp'. Je krijgt dan een venster te zien met een veld waarin je je bericht kunt typen, en een veld waarin je de titel van je bericht kan bekijken. Door op 'Voorbeeld' te klikken, kun je bekijken hoe je bericht er uiteindelijk uit komt te zien. Je bericht wordt dan echter nog niet op het forum geplaatst, dat doe je door op 'verzenden' te klikken.
Als je wilt reageren op een ander bericht, doe je dat door op 'antwoorden' (rechts boven en onderaan elk onderwerp) te klikken of in het veld 'Snelle bijdrage' (helemaal onder aan de pagina) een bericht te tikken.

Kan ik een bericht bewerken of wissen?
Nee. Je kunt dit wel laten doen door een van de beheerders. Ga hiervoor naar het beheer-meldpunt.

Hoe kan ik een onderschrift toevoegen aan mijn bericht?
Ga naar 'Profiel' en klik op 'Persoonlijkheid'. Dit onderschrift verschijnt automatisch onder elk bericht dat je plaatst.

Wat betekent 'rapporteren'/'report'/'melden'?
Deze knop is bedoeld om melding te maken van ‘dingen die echt niet kunnen’, bijvoorbeeld (uit de hand gelopen) ruzies online, gewelddadige, discriminerende of zeer triggerende berichten, etc.
Wanneer je op deze knop klikt, zie je een veld waarin je kort de reden van melding moet beschrijven. Als je dit verzendt, komt de melding binnen bij alle beheerders.
De rapporteerknop wordt door het beheer gezien als een ‘alarmbelletje’, deze functie blijft het best behouden als hij ook als dusdanig gebruikt wordt. Voor alle verzoeken danwel meldingen zonder spoed, kan je terecht bij het ‘beheer-meldpunt’.

Hoe maak ik een link naar een bericht of topic?
Klik op de datum/ tijd dat direcht linksboven een bericht staat. Het adres dat nu in je adresbalk (de plek waar je intypt naar welke site je wilt surfen, bijvoorbeeld www.zelfbeschadiging.nl) staat, kopieer je. Dit is de link naar een bericht.
Een link naar een topic (onderwerp) vind je in je adresbalk als je op het onderwerp hebt geklikt.

Wat is BBCode?
BBCode is een speciale uitvoering van HTML. Het is een opmaakstijl, die het mogelijk maakt om eenvoudig tekst bijvoorbeeld dikgedrukt of cursief weer te laten geven.

Kan ik afbeeldingen plaatsen?
Ja, dat kan. Je afbeelding moet zich dan wel op internet bevinden. Kopieer de link van het plaatje (meestal eindigt dat op .jpg of .gif), selecteer de link en klik op de knop 'Img' (alleen te vinden als je een nieuw onderwerp post of een nieuw bericht maakt via 'antwoorden'. Deze knop zal automatisch de bbcode toevoegen zodat de link verschijnt als afbeelding.
Houd wel rekening met de grootte van afbeeldingen, in verband met de laadtijd en de weergave van het forum.

Zie ook: Foto's uploaden op het forum

Wat zijn sticky-onderwerpen?
Onderwerpen die als sticky worden weergegeven (dit kan alleen een beheerder instellen), blijven altijd bovenaan een subforum staan. Meestal bevatten deze zogenaamde sticky's (letterlijk: 'klevertjes') belangrijke informatie.

Wat zijn gesloten onderwerpen?
Onderwerpen kunnen worden gesloten door beheerders. Je kunt dan niet meer reageren in dat onderwerp, alleen maar lezen.

Wat zijn beheerders en moderators?
Beheerders (administrators) en moderators zijn twee gebruikersgroepen die de hoogste rechten hebben op het forum. Zij regelen onder andere rechten, aanmeldingen, toelating tot groepen en ondersteunen de leden. Beheerders werken bij de LSZ en hebben volledige rechten. Moderators werken 'op afstand' bij de LSZ en zijn vanuit huis betrokken bij het forum. Zij hebben minder rechten dan beheerders, maar meer dan leden. Zij ondersteunen de leden en de beheerders.

Wat zijn lotgenoten, bondgenoten en GGZ/onderwijs?
Dit zijn de verschillende gebruikersgroepen voor leden op dit forum. Lotgenoten zijn mensen die zich beschadigen of dat gedaan hebben. Een bondgenoot is iemand in de persoonlijke omgeving van een persoon die zichzelf beschadigt, dat kan bijvoorbeeld een ouder, vriend(in), kennis of familielid zijn. De gebruikersgroep Bondgenoten en GGZ/onderwijs is voor alle mensen die geïnteresseerd zijn in zelfbeschadiging vanwege hun werk.

Hoe kan ik toetreden tot een gebruikersgroep?
Stel je voor op het forum en noem de reden van je aanmelding. Je wordt dan zo snel mogelijk toegelaten tot de juiste gebruikersgroep.

Hoe kan ik beheerder of moderator worden?
Neem daarvoor contact op met de Landelijke Stichting Zelfbeschadiging. Je kunt solliciteren naar een vrijwilligersfunctie voor onder andere het forum. Als toekomstig moderator en/ of beheerder krijg je een interne training. De contactgegevens van de LSZ vind je op www.zelfbeschadiging.nl.

Wat zijn privé-berichten?
Een privé-bericht is een bericht dat je kan sturen naar iemand, zonder dat de rest van het forum dat ziet. Je doet dit via 'Berichten' (bovenaan de pagina).

Hoe kan ik een mailtje ontvangen als ik een nieuwe pm heb?
Ga naar 'Profiel' en 'Privacy'. Vink de optie 'Waarschuw mij als ik een nieuwe PM heb', aan. Er zal een melding binnenkomen op het e-mailadres dat je hebt opgegeven in je profiel.