1

Onderwerp: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Beste allemaal,

Vandaag kwam via onze mail onderstaande oproep binnen. Lotgenoten die hieraan willen deelnemen kunnen een mail sturen naar ons mailadres - stichting@zelfbeschadiging.nl - onder vermelding van Deelname afstudeeronderzoek: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn. Alvast bedankt voor jullie aandacht!

Geachte heer/mevrouw,

Voor mijn laatste studiejaar (HBO Theologie) zal ik een afstudeerscriptie moeten schrijven over een zelfgekozen onderwerp.
Binnen de samenleving en dus ook binnen de kerk heerst een taboe op het onderwerp zelfbeschadiging.

Niet onbelangrijk is dat ik het onderwerp van mijn scriptie kies, omdat ik ook mijzelf beschadig, door trichotillomanie. Ik doe dit sinds mijn 9e en ben inmiddels 32 jaar oud.
Inmiddels is mij zelfbeschadiging goed beheersbaar, maar ik vind het mooi om met mijn afstudeerscriptie aan te sluiten bij een onderwerp dat mijzelf ook persoonlijk "raakt" en waar ik mij sterk voor wil maken.

Ik zou graag zien dat zelfbeschadiging meer bespreekbaar gemaakt wordt en daarbij zou ik mij binnen mijn scriptie voornamelijk richten op kerkelijk Nederland. Ik overweeg een scriptie te schrijven over het volgende onderwerp: Hoe kan de kerk mensen die zichzelf schade toebrengen, tot steun zijn?

Mijn vooronderstelling daarbij is namelijk dat de kerk veelal afwijzend reageert op kerkleden die aan zelfbeschadiging lijden. Daarom zou ik een handreiking willen schrijven hoe pastores binnen het pastoraat aandacht aan deze mensen kunnen besteden.

Nu ben ik op zoek naar mensen die aan zelfbeschadiging doen én gelovig/kerkelijk zijn.
Is hierover bij jullie informatie bekend wat betreft lotgenoten? Of hebben jullie advies hoe ik het beste deze mensen kan bereiken?

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien hoe ik met mensen in contact kan komen.

Hartelijke groet,
Dhr. Teunen

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

2

Re: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Super tof en interessant! Ik heb een mail gestuurd.. :)

3

Re: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Ik ken misschien wel iemand, maar het is me niet helemaal duidelijk wat ik dan van haar moet vragen. Een vragenlijst? Een interview? Telefonisch contact? Anoniem of niet? Is daar iets over bekend?

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

4

Re: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Daar zal ik even achteraan mailen.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

5

Re: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Precies wat juniper zegt,  dat vroeg ik mij ook afl

Re: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Weet je toevallig ook of het alleen voor Christenen is of zijn aanhangers van andere religies ook goed? Lijkt mij super tof om dit te doen, maar ben geen Christen.

There's nobody here but me and my reflection.

7

Re: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Belangrijk

Ran, degene die dit onderzoek uit wil voeren moet eerst nog goedkeuring krijgen voor dit onderwerp - zelfbeschadiging. Hij kan hier pas na de zomer uitsluitsel over geven, hij zal dan weer contact met ons opnemen.
Mocht dit onderwerp voor zijn scriptie goedgekeurd worden, dan maakt hij het liefst gebruik van interviews. Maar mocht het zijn dat jullie liever (anoniem) een vragenlijst invullen, kan hij dat ook als eerste stap nemen en toestemming vragen voor interviews om door te kunnen vragen op de gegeven antwoorden.

Als dit onderzoek uiteindelijk plaats zal vinden, zal ik jouw vraag ook bij hem neerleggen - Sterretje!

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

8

Re: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Interessant onderzoek! Tegen de tijd dat er goedkeuring is en hij kan beginnen, zou ik het leuk vinden om hieraan mee te werken!

9

Re: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Hi! Ik neem aan dat er nog niets bekend is hierover.. maar ik kan het altijd proberen/vragen?

10

Re: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Wij hebben tot op heden (naar mijn weten) niets (meer) gehoord van deze persoon, ik zal dit nog even voor je navragen. :)

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

11

Re: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Ah oke! Wel bedankt alvast in ieder geval  :)

12

Re: Afstudeerscriptie: mensen die zichzelf beschadigen en gelovig zijn

Als jullie nog iets horen is het ook voor mensen die gestopt zijn?