1

Onderwerp: Adviezen in het omgaan met triggers

Het kan zijn dat je door berichten op dit forum getriggerd wordt, dus dat het heftige gevoelens oproept of de drang naar zelfbeschadiging vergroot. Daarmee omgaan kan best wel lastig zijn. Hieronder staan adviezen geschreven wat je zou kunnen doen als je getriggerd bent.

Sta even stil bij wat je voelt en/of denkt. Ga niet gelijk handelen als je getriggerd wordt. Je kan bijvoorbeeld rustig gaan zitten, haal vijf keer diep en rustig adem en vraag jezelf dan:
- Wat heeft mij getriggerd?
- Welke gedachten roept dat bij mij op?
- Zijn deze gedachten realistisch?
- Wat zou ik zeggen als een ander forumlid deze gedachten zou hebben?
- Welke gevoelens heeft het bericht opgeroepen?
- Met wie kan ik deze gevoelens delen?
- Wat kan ik nu doen om deze gevoelens constructief te uiten?

Het kan helpen om het effect dat de trigger op je heeft te delen. Dit kan je doen met iemand uit je omgeving of op het forum. Hou het bij jezelf en wat de trigger in jou oproept.

Je kan ook alternatieven voor zelfbeschadiging inzetten als je getriggerd bent. Als je een crisisplan of signaleringsplan hebt, dan kan je deze raadplegen. Je kan ook dit artikel van de Stichting Zelfbeschadiging bekijken, met 335 alternatieven. http://zelfbeschadiging.nl/alternatieve … chadiging/

Tot slot, neem je eigen verantwoordelijkheid. Denk er goed over na of het voor jou helpend is om inhoud die in een spoiler geplaatst is te lezen. Als je twijfelt of het voor jou op dat moment verstandig is de inhoud te lezen, lees de inhoud niet. Neem jezelf in bescherming. Je kan iets later altijd nog lezen.

Heb jij tips over hoe je met triggers om kunt gaan? Deel ze hieronder!

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

2

Re: Adviezen in het omgaan met triggers

Sanne wees me erop dat een blog wat ik een tijdje terug had geschreven voor de LSZ misschien handig kon zijn in dit topic. :)
Dus bij deze even een linkje: http://zelfbeschadiging.nl/omgaan-met-t … -ervaring/

3

Re: Adviezen in het omgaan met triggers

Lijkt me mooi, Juniper. Puik werk doe je weer.

4

Re: Adviezen in het omgaan met triggers

@Puffin: mooie blog.

@Unicorn: dankjewel! Ik heb dit stuk geschreven samen met Distance, dus de credits gaan ook naar haar. :)

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

5

Re: Adviezen in het omgaan met triggers

Ook goed gedaan voor Distance!

Re: Adviezen in het omgaan met triggers

Dankjewel Unicorn! :)

7

Re: Adviezen in het omgaan met triggers

Ik vind het erg goed dat dit topic geopend is. :) Mag ik een tip toevoegen? Ik heb soms in mijn kwetsbaarheid juist de behoefte om dit forum op te zoeken, maar ik ben op zo'n moment dus wel gevoeliger voor triggers. Ik kies er dan soms bewust voor om mijn laptop mee te nemen naar een plek waar ik onder de mensen ben. Ik ga dan bijvoorbeeld in de huiskamer zitten, zodat de stap naar destructrief gedrag wat groter is door de afleiding, de letterlijke afstand van bepaalde spulletjes, etc. (Ik moet me soms wel in bochten wringen om ervoor te zorgen dat niemand per ongeluk meeleest met wat ik doe, maar misschien zouden sommigen van jullie zoiets niet zo erg vinden als ik.) Ik kan op deze manier in ieder geval wel voldoen aan mijn behoefte om wat te snuffelen hier, en verlies daarbij mijn zelfzorg ook niet helemaal uit het oog. Ik hoop dat anderen hier misschien iets aan kunnen hebben.

Re: Adviezen in het omgaan met triggers

Natuurlijk mag je een tip toevoegen! Ik vind het een hele mooie tip, bedankt voor het delen :)