1

Onderwerp: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Schrijven, dichten, spelen met taal: het is voor velen een heerlijke bezigheid. En vaak is het ook heel heilzaam en helend. Een mooi gedicht kan veel mensen troost bieden. Het brengt ontroering, een lach of een traan teweeg. Het kan nét die gevoelige snaar raken door een originele invalshoek, een bijzondere woordkeus of ritme en rijm in de regels.

Wij willen graag een stem geven aan al die creatieve minds die er in ons land zijn! En daarom starten we tijdens de Week van de Psychiatrie (19 - 23 maart) de MIND Poëziewedstrijd met als motto 'Openup en dicht mee!' Dus ben jij gek op poëzie en schrijf je zelf ook wel eens een gedicht? Lees dan snel de voorwaarden voor deelname hieronder en stuur je gedicht in!

Voorwaarden voor deelname

Voor wie?
Iedereen van 14 tot 114 jaar woonachtig in Nederland kan deelnemen aan de wedstrijd.

Gedichten en thema
Het thema van de dichtwedstrijd is #openup: durf open te zijn over psychische klachten en aandoeningen. Dit thema mag je breed opvatten. Je zou bijvoorbeeld kunnen dichten over jouw persoonlijke ervaringen met psychische klachten (of die van een partner, familielid of vriend). Over hoe je je voelt, of hoe je je zou willen voelen, over dingen waar je blij van wordt, of juist niet. Of over de weg naar herstel, de uitdagingen waar je mee te maken hebt, of over (psychische) gezondheid(szorg) in het algemeen. Het woord is aan jou! Je mag per deelnemer maximaal twee gedichten insturen. Elk gedicht is niet meer dan 30 regels (inclusief witregels) en exclusief titel. Gedichten moeten door jezelf zijn geschreven en ze mogen niet eerder ingestuurd zijn voor wedstrijden of gepubliceerd zijn in boeken of tijdschriften, ook niet in eigen beheer. (Maar als je het gedicht al eerder hebt geschreven en alleen een keer op je eigen blog hebt geplaatst of op je eigen Facebookpagina, dan is dat geen probleem.)

Taal, stijl en spelling
Gedichten moeten in het Nederlands geschreven zijn. Vertalingen van gedichten of teksten van andere schrijvers/dichters zijn niet toegestaan. De stijl bepaal je zelf; qua spelling houden wij graag de gebruikelijke standaardspelling aan. Spelfouten in gedichten zullen wij corrigeren, tenzij overduidelijk is dat een foutieve spelling bedoeld is en een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de inhoud van het gedicht. Bij twijfelgevallen zullen wij contact met je opnemen.

Inzendperiode en aanleverwijze
De wedstrijd begint op 20 maart 2018 en eindigt op 20 mei 2018. Gedichten (maximaal 2 per deelnemer) kunnen uitsluitend per mail worden ingezonden naar communicatie@wijzijnmind.nl. Ook vragen over de wedstrijd kunnen via dit mailadres worden gesteld. Contactpersoon voor deze dichtwedstrijd is Nynke Geertsma, communicatieadviseur bij MIND.
Een gedicht dient aangeleverd te worden in een Word-bestand (dus geen pdf). Op het blad waarop het gedicht staat, zet je in de linker bovenhoek de volgende gegevens:

* Voornaam en achternaam deelnemer: ...
* Ben je zelf patiënt/cliënt of ben je een naaste/familielid? ...
* Woonplaats: ...
* E-mailadres: …
* Leeftijd: …

Copyright en jurering wedstrijd
Deelnemers aan de poëziewedstrijd houden het copyright op hun eigen gedicht. Wel is het zo dat ingezonden gedichten niet vóór de bekendmaking van de winnaars gepubliceerd mogen worden door de deelnemers. De jury, o.a. bestaande uit (ervarings)deskundige poëziekenners en schrijvers/dichters, kiest in de zomermaanden uit alle gedichten de vijf beste. Op deze vijf genomineerde gedichten kan in september worden gestemd door iedereen die dat wil. De uitslag van de stemming bepaalt de uiteindelijke winnaar.

Bekendmaking winnaar en publicatie gedichten
De winnaar ontvangt een mooie prijs en mag samen met de andere genomineerden optreden tijdens het Open MIND-festival in november. MIND heeft na het bekendmaken van de winnaar de mogelijkheid om (alle of een selectie van de) ingezonden gedichten te publiceren, bijvoorbeeld als ‘gedicht van de week’ of eventueel in een bundel (alleen bij voldoende deelnemers). Van elke dichter zal bij publicatie van het gedicht de voor- en achternaam en leeftijd worden geplaatst. Iedereen die meedoet aan de wedstrijd, is zich ervan bewust dat zijn/haar naam en gedicht gepubliceerd kunnen worden. Als je dat niet wilt, is deelnemen aan deze wedstrijd niet mogelijk.

Bron: https://wijzijnmind.nl/nieuws/mind-open … twedstrijd

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

2

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Oh interessant! Misschien dat ik wel een gedicht ga insturen... Moet er nog even over nadenken, ook of ik een geschikt gedicht heb of kan maken ;)

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

3

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Tof, Semmie! Ik kan me herinneren dat je toen ook actief had meegedaan voor de Jan de Boer Poëzieprijs! :)

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

4

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Iris schreef:

Tof, Semmie! Ik kan me herinneren dat je toen ook actief had meegedaan voor de Jan de Boer Poëzieprijs! :)

Ja klopt! Ik was toen nog in de gedichtenbundel gekomen, was best gaaf  =-D. Alleen bij deze wedstrijd, als je gedicht dan gepubliceerd wordt, is dat ook met zowel voornaam, als achternaam, als leeftijd. En aangezien er maar weinig zijn met mijn combinatie van voor- en achternaam, en dan nog mijn leeftijd erbij, voelt het voor mij wel heel "openbaar"... Wat mij enigzins twijfel geeft  *SCRATCH*

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

5

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Misschien even mailen naar het mailadres of je misschien alleen met de eerste letter van je achternaam mag? Of met je tweede naam (als je die hebt)?

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

6

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Iris schreef:

Misschien even mailen naar het mailadres of je misschien alleen met de eerste letter van je achternaam mag? Of met je tweede naam (als je die hebt)?

Dat is een goed idee Iris! Maar ik ga eerst kijken of ik daadwerkelijk wel een goed gedicht heb wat ik wil insturen ;) anders heeft het sowieso geen zin :D.

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

7

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Is er nog iemand die mee gaat doen??

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

8

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Jaa ik heb 2 gedichten ingezonden :)

The moment you think about giving up. Think of the reason why you held on so long

9

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

anja schreef:

Jaa ik heb 2 gedichten ingezonden :)

Wat leuk Anja! Ik ga denk ik ook nog 2 gedichten insturen, moet nog even de drempel over ;)

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

10

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Leuk Anja! En Semmie, hoop dat je de drempel overstapt en wat opstuurt! Je kan t! :)

11

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Oké, super eng, maar ik heb net toch echt de mail met mijn inzendig eruit gestuurd  o_O. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat ;)

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

12

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Wat goed, en wat leuk dat jullie iets ingezonden hebben!

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

13

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

@Anja,
Heb jij toen jij je inzending hebt gemaild, toen nog een mail (ter bevestiging) teruggehad?? Ik heb namelijk niets teruggehad en wordt dan altijd beetje onzeker of het wel goed is doorgekomen  *PARDON*

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

14

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

semmie schreef:

@Anja,
Heb jij toen jij je inzending hebt gemaild, toen nog een mail (ter bevestiging) teruggehad?? Ik heb namelijk niets teruggehad en wordt dan altijd beetje onzeker of het wel goed is doorgekomen  *PARDON*

@Semmie, nee ik heb ook geen bevestgingsmail ontvangen. Dus het zal wel goed zijn denk ik..

The moment you think about giving up. Think of the reason why you held on so long

15

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Bedankt allemaal! Ben benieuwd :)

The moment you think about giving up. Think of the reason why you held on so long

16

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

@Anja,
Dan zal het inderdaad wel goed zijn ;) En ik ben ook heel erg benieuwd hoe het verder gaat lopen ;)

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

17

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Ik ben wel benieuwd welke gedichten jullie ingestuurd hebben. 0=)

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

18

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Ook meegedaan inmiddels :)

I didn’t want any flowers, I only wanted
to lie with my hands turned up and be utterly empty.
How free it is, you have no idea how free
the peacefulness is so big it dazes you.

19

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

anja schreef:
semmie schreef:

@Anja,
Heb jij toen jij je inzending hebt gemaild, toen nog een mail (ter bevestiging) teruggehad?? Ik heb namelijk niets teruggehad en wordt dan altijd beetje onzeker of het wel goed is doorgekomen  *PARDON*

@Semmie, nee ik heb ook geen bevestgingsmail ontvangen. Dus het zal wel goed zijn denk ik..

Idem!.

I didn’t want any flowers, I only wanted
to lie with my hands turned up and be utterly empty.
How free it is, you have no idea how free
the peacefulness is so big it dazes you.

20

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Juniper schreef:

Ik ben wel benieuwd welke gedichten jullie ingestuurd hebben. 0=)

Dat kom je vanzelf te weten als ze goed zijn en bij de selectie zitten  =P

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

21

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Ik heb ook meegedaan  :)  spannend!

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

22

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Wat leuk Eufonie en Doetie! Succes allen!!

23

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Ik kreeg net via de mail een bevestiging van mijn inzending! Jullie ook?

The moment you think about giving up. Think of the reason why you held on so long

24

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Ik kreeg idd ook een mail met een bevestiging. :)

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

25

Re: MIND Poëziewedstrijd: Openup en dicht mee!

Ik heb hem inderdaad ook gekregen. En ik las 160 aanmeldingen  o_O. Bizar veel! Dan moet je gedicht wel héél goed zijn als tie bij de laatste 5 zit ;)

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law