1

Onderwerp: Waarom bleef je niet voor mij? *Trigger*

Vanavond om 23.05 op NPO 3 de documentaire Waarom bleef je niet voor mij?

Een heftige documentaire over 4 kinderen die een ouder verloren hebben aan zelfmoord. De documentairemaakster, die hetzelfde meegemaakt heeft, stelt dan de vragen die destijds niemand aan haar heeft durven stellen.

Dit is de link naar de website waar over de documentaire verteld wordt. Tevens kun je volgens mij op die site ook de documentaire al zien. Of het is alleen een trailer. Dat weet ik niet precies: https://www.2doc.nl/documentaires/serie … r-mij.html

2

Re: Waarom bleef je niet voor mij? *Trigger*

Je kan inderdaad via de link hem al bekijken. Ik wil wel even een hele grote *TRIGGER WARNING* erbij zetten, want al in het begin (heb niet verder gekeken) wordt expliciet benoemd op welke manier de ouders zijn overleden aan suïcide.

Kijk dus deze docu alleen als je hierdoor niet getriggerd wordt en alleen op een goed moment.

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

3

Re: Waarom bleef je niet voor mij? *Trigger*

Het zoontje van een klasgenootje van mijn laatste opleiding zit in de docu. Het is gebeurd tijdens dat jaar. Weet nog zo goed hoe plompverloren haar berichtje in de groepsapp van de klas kwam... :(

Ik ga zeker kijken!

and with a beautiful sky above, i was reduced to being human

4

Re: Waarom bleef je niet voor mij? *Trigger*

Oef, lijkt me een heftig programma!

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

5

Re: Waarom bleef je niet voor mij? *Trigger*

Ik had het op de radio al gehoord hoe expliciet de kinderen beschreven hoe het gebeurd was. Ik was alleen vergeten dat erbij te zetten in beginpost. Had ik eigenlijk wel even moeten doen idd. Goed dat jij dat alsnog hebt gedaan Semmie!  :thumbs:

Heftig van je klasgenoot Melike!! :(  :hug1: Lijkt me erg confronterend om dit dan te kijken.

Voor mij is het ook wel een heftig en confronterende documentaire om te kijken, die heel erg dichtbij komt. Omdat ik ook op die leeftijd veelvuldig daarmee geconfronteerd ben op precies dezelfde manier (zoals ik het hoorde op de radio). Dus ik weet nog niet of ik hem vanavond ga kijken. Denk dat ik hem op een ander moment via internet ga kijken.

6

Re: Waarom bleef je niet voor mij? *Trigger*

Het wordt met m'n eigen ervaring ook al best heftig gok ik, alleen de titel al. M'n broer heeft mij ooit als reden genoemd om het niet te kunnen doen, ik vind het zo jammer dat ik daar zelf nooit met hem over heb kunnen praten...

Heb destijds ook wel erg veel aan m'n klasgenootje gedacht ja (haar man is dus overleden) en vond het zo knap hoe sterk ze was met en voor haar kinderen en zichzelf! Ik ben heel benieuwd om het verhaal uit het perspectief van haar zoontje te horen.

and with a beautiful sky above, i was reduced to being human

7

Re: Waarom bleef je niet voor mij? *Trigger*

Heftig zeg Melike!!  :hug1: Kan me voorstellen dat het dan dubbel zo triggerend is. Ik denk dat het moeilijk zal blijven dat je er nooit meer met diegene over kan praten... Tenminste, ik ga er vanuit dat je broer uiteindelijk dus wél zelfmoord heeft gepleegd? Dat je daarom o.a. ook die titel van de documentaire zo heftig vindt?

Ja, er komt ineens een hele hoop op je schouders terecht als je partner wegvalt, en al helemaal op zo'n manier en zo onverwachts. En als je dan ook nog kinderen hebt waarvoor je moet zorgen en die je op moet vangen in zo'n moeilijke en heftige situatie, die waarschijnlijk amper nog te bevatten is voor ze. En dan moet je het zelf ook nog allemaal gaan verwerken. Pff... :( Op de radio hoorde ik een aantal kinderen aan het woord, waaronder ook een jongen. Geen idee of dat, dat zoontje van jouw klasgenoot was. Ik weet zijn naam niet meer. Maar vond het bijzonder hoe hij erover kon vertellen. En ook ontzettend dapper.

8

Re: Waarom bleef je niet voor mij? *Trigger*

Ik heb hiervan beelden gezien bij Human (trailer denk ik) en ben wel van plan om het te gaan bekijken op een later moment, als dat kan.

Voor mij komt het thema ook dichtbij. De moeder van mijn beste vriendin heeft een einde aan haar leven gemaakt. We waren toen net van de middelbare school af, 18 jaar oud en de wereld lag aan onze voeten. Ik weet dat ik het heel fijn vond om bij mijn vriendin te zijn en het er gewoon over te hebben, waar ik bij veel anderen merkte dat ze er niet naar durfden te vragen of via anderen vroegen hoe het met haar ging. Het ging toen ook veel over hoe erg het voor haar was en er werd vooral over haar gesproken in plaats van met haar.

Ik vind het heel bewonderenswaardig dat deze kinderen zo open zijn. Tegelijkertijd is dat ook hoe veel kinderen (gelukkig) nog zijn, en op een bepaalde manier wel die openheid voelen. Dapper dat ze zoveel van zichzelf en hun gevoelens/belevingswereld laten zien.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

9

Re: Waarom bleef je niet voor mij? *Trigger*

Ik ga hem terug kijken, gister avond was het niet een goed moment.
Maar ik wil hem wel gaan bekijken, vind het ook zo knap en dapper hoe hun hun ervaringen durven te delen.

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.