1

Onderwerp: Self-Injury Awareness Day (SIAD)

https://i.postimg.cc/zvMHF8sq/dag-zelfbeschadiging-1-1.jpg

Bij wie lucht jij je hart?

Na een jaar corona zitten veel mensen in een dip, ze voelen zich somber, angstig of gestrest. Sommige mensen doen zichzelf dan opzettelijk pijn. Zelfbeschadiging is voor hen een overlevingsstrategie. Zit jij ook niet lekker in je vel? Praat erover, dat lucht op! Vind je het moeilijk om erover te praten? Hieronder geven wij tips die in onze ervaring kunnen werken wanneer de druk te hoog oploopt en je erover zou willen praten maar niet weet hoe.

Goede openingszinnen
Allereerst, hoe begin je een moeilijk gesprek? Zeg gewoon dat je het lastig vindt om erover te beginnen:
-    Ik wil je graag iets vertellen wat ik moeilijk vind / waar ik mij voor schaam / wat ik ongemakkelijk vind. Toch wil ik je graag vertellen hoe ik mij voel.
-    Ik voel mij al een tijdje somber, eenzaam, verdrietig, radeloos, bezorgd...
-    Ik weet soms niet meer waar ik het zoeken moet en denk dan wel eens aan zelfbeschadiging, en dat vind ik eng/daar ik schaam me ervoor/daarover voel ik me schuldig/…)

Bij wie klop je aan?
Bedenk van tevoren goed bij wie je je hart kunt luchten: een vriendin, tante, docent of aardige buurvrouw. Tegen wie durf je open te zijn over wat je doet als je niet lekker in je vel zit of wie vertel je waarover je piekert? Is er weleens iemand die vraagt hoe het met je gaat? Antwoord dan eerlijk en zeg dat je je niet goed voelt.

Wat verwacht je?
Het is handig om aan te geven wat je van iemand verwacht. Wil je alleen je verhaal kwijt en geeft begrip van de luisteraar al steun genoeg? Of kan de vriend of kennis iets voor je doen, om je minder alleen te laten voelen?

Luisterend oor
Misschien schaam je je voor je gevoel. Misschien schaam je je omdat je jezelf al beschadigd hebt, jezelf zou willen beschadigen of dat je steeds vaker rondloopt met de gedachte dood te willen. Wij hebben ervaren hoe belangrijk het is om daarover te praten. Ten eerste omdat het je kan opluchten. Ten tweede omdat je zelf de dingen op een rijtje zet als je erover vertelt. Dat kan helpen om jezelf beter te begrijpen. Ten derde omdat anderen je kunnen en willen helpen. Al is het maar door naar je te luisteren. Durf je (nog) niemand in je omgeving in vertrouwen te nemen? Chat of bel dan met de Luisterlijn, zij bieden dag en nacht een luisterend oor via 088 0767 000.

Self-Injury Awareness Day
Vandaag (1 maart) is Self-Injury Awareness Day (SIAD), een dag waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor zelfbeschadiging. Praten over zelfbeschadiging is nog steeds taboe. Mensen schamen zich en voelen zich eenzaam. Voor mensen die zichzelf beschadigen, is zelfbeschadiging veelal een overlevingsstrategie, een manier van omgaan met innerlijke pijn, negatieve emoties of gedachten. Een overlevingsstrategie is dus bedoeld om te overleven, om overeind te blijven doen. Zelfbeschadiging kun je minderen, en uiteindelijk zelfs stoppen. Hiervoor is het belangrijk om te leren waarom jij jezelf beschadigt en welke alternatieven er voor jou werken om met stress en negatieve emoties om te gaan. Praten over hoe je je voelt is een belangrijke maar vaak moeilijke stap.

Forum of mailmaatje
Contact met lotgenoten kan een eerste stap zijn om je hart te luchten en te begrijpen wat er in je omgaat. De vrijwilligers van de Stichting Zelfbeschadiging hebben ervaring met zelfbeschadiging. Zij luisteren naar lotgenoten en naasten, bieden steun en advies via het forum of mailmaatjescontact en geven voorlichting of lees de tips voor een gesprek op sameninmijnschoenen.nl

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law