1

Onderwerp: Leven voor de dood

Vanavond begint er een nieuw programma op NPO ‘Leven voor de dood’.

https://www.npostart.nl/leven-voor-de-dood/BV_101404738

Ik weet nog niet of ik het ga kijken maar ga het voor de zekerheid wel opnemen. Maar kan dus ook teruggekeken worden!

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

2

Re: Leven voor de dood

Lijkt me wel interessant, maar ik ga het even terug kijken overdag, niet op de avond.

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

Re: Leven voor de dood

Dat klinkt interessant

Ik heb nog steeds een berg verlangens
Maar niemand kan erbij
Ik ben niet van iemand anders
Maar ben ook niet meer van mij ~ Suzan en Freek

4

Re: Leven voor de dood

Ik heb de 1e aflevering gezien. Heftig maar wel heel interessant!

5

Re: Leven voor de dood

Ik ga het denk ik morgen terugkijken

6

Re: Leven voor de dood

Ik kwam het per toeval tegen, ik ga hem wel terugkijken denk ik

You're gonna be fine :)

Re: Leven voor de dood

Ik wil het ook wel terug gaan kijken. Vind het mooi dat er over dit onderwerp iets op tv komt. ik wil het misschien wel samen met m'n vriend kijken, maar vind het ook spannend om hem hier meer in te betrekken ofzo

8

Re: Leven voor de dood

Ik heb vandaag de eerste aflevering gezien. Wat mij opviel is dat er veel over depressie wordt gesproken. Alsof dat inherent is aan zelfdoding. Kan je ook gewoon levensmoe zijn zonder depressief te zijn? Op het mentale vlak dan. Lichamelijk lijden is een heel ander verhaal. Of ben je dan al zo lang depressief dat het voor jou 'gewoon' voelt?

9

Re: Leven voor de dood

JustIne schreef:

Ik heb vandaag de eerste aflevering gezien. Wat mij opviel is dat er veel over depressie wordt gesproken. Alsof dat inherent is aan zelfdoding. Kan je ook gewoon levensmoe zijn zonder depressief te zijn? Op het mentale vlak dan. Lichamelijk lijden is een heel ander verhaal. Of ben je dan al zo lang depressief dat het voor jou 'gewoon' voelt?

Ik denk het laatste. Ik herken mijn stemming(en) vaak ook minder goed omdat het nu al zo'n significant deel van mijn leven speelt dat ik een andere situatie niet kan voorstellen eigenlijk. Depressie zal altijd wel een component aan zelfdoding zijn denk ik.

I didn’t want any flowers, I only wanted
to lie with my hands turned up and be utterly empty.
How free it is, you have no idea how free
the peacefulness is so big it dazes you.

10

Re: Leven voor de dood

Ik vond het wel goed dat er ook iemand bij zat met bipolaire stoornis, om te laten zien dat niet alleen depressieve mensen suïcidale gedachten hebben.
Ik denk wel dat je levensmoe kan zijn zonder depressief te zijn maar het gaat natuurlijk wel vaak hand in hand. En ik denk ook dat het waar is wat je op het laatst zegt, JustIne, dat je soms al zo lang depressief bent dat het 'gewoon' is geworden.

Ik heb de hele serie inmiddels gezien. Ik vond het soms erg confronterend en heftig. En ik vond veel herkenning, dat maakte het ook confronterend.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

11

Re: Leven voor de dood

Ik heb nog maar een klein stukje gezien, maar vind het nu al zo interessant  en vooral herkenbaar.
Als ik alle reacties hier zie, is het ook zeker het kijken waard.
Vind het belangrijk dat zulke onderwerpen toch wel steeds meer aandacht krijgen.