1 Laatst bewerkt door Semmie (03-10-2021 10:35:44)

Onderwerp: Brief LSZ naar aanleiding van Videoland docu-serie 'De jeugdkliniek'

Recent is op Videoland de docu-serie 'De Jeugdkliniek: Als Niets Meer Werkt' verschenen. In deze zesdelige documentaire worden jongeren in de Yes We Can kliniek gevolgd tijdens hun interne tienweekse behandeling. Verschillende problematiek komt naar voren: verslavingen, gedragsproblemen, psychische problemen en soms bijbehorend zelfbeschadiging.

Mocht je deze docu-serie willen kijken, wees je dan bewust van de diverse triggers. Maak voor jezelf goed een afweging óf en wanneer je hem bekijkt.

Vanuit de LSZ hebben we verontrustheid opgemerkt bij onze achterban. Hier op het forum is dat nog niet echt ter sprake gekomen. Deze verontrustheid komt voort uit de bejeging vanuit de coaches en behandelaren omtrent de jongeren met zelfbeschadigend gedrag. Als Stichting delen wij deze verontrustheid, waarna we besloten hebben om een open brief te schrijven naar Yes We Can waarin wij onze visie op deze bejegening delen. Ook bieden wij aan onze kennis en ervaring met hun te delen. Deze brief kan je hier lezen op de site.

Voel je vrij om je gevoelens, gedachten en visie naar aanleiding van de docu of de brief hieronder te delen. Zo kunnen we met elkaar hierover ook in gesprek gaan.

Toevoeging: Er is een reactie gekomen vanuit Yes We Can kliniek, welke hier op hun site is te lezen.

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

2

Re: Brief LSZ naar aanleiding van Videoland docu-serie 'De jeugdkliniek'

Dankjewel voor de waarschuwing. Wilde dit wel gaan bekijken overdag als er iemand thuis was, maar nu ik dit lees en de brief denk ik dat het voor mij beter is dit toch niet te gaan doen.

“You are braver than you believe, stronger than you seem, and smarter than you think."  — Christopher Robin (Winnie the Pooh)

Re: Brief LSZ naar aanleiding van Videoland docu-serie 'De jeugdkliniek'

https://www.yeswecanclinics.nl/Reactie- … chting-LSZ

Voor de volledigheid is hier de link naar de reactie van YWCC.

Adem in, adem uit en herhaal indien nodig :)

4

Re: Brief LSZ naar aanleiding van Videoland docu-serie 'De jeugdkliniek'

Leesbeest schreef:

https://www.yeswecanclinics.nl/Reactie- … chting-LSZ

Voor de volledigheid is hier de link naar de reactie van YWCC.

Ik heb dat ook even toegevoegd in het eerste bericht :).

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

Re: Brief LSZ naar aanleiding van Videoland docu-serie 'De jeugdkliniek'

Ik wilde niet zonder toestemming jouw bericht aanpassen ;)

Adem in, adem uit en herhaal indien nodig :)

6

Re: Brief LSZ naar aanleiding van Videoland docu-serie 'De jeugdkliniek'

Ik heb geen videoland dus de docu niet gezien, ik heb geen idee wat er mis is en heb er daarom geen mening over.

Ik vind het wel goed dat de stichting een reactie heeft gegeven, maar ik snap de reactie van de kliniek ook wel, dat ze persoonlijk contact op hadden kunnen nemen ipv met een open brief. Maar misschien is er een reden dat er is gekozen voor een open brief.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

7

Re: Brief LSZ naar aanleiding van Videoland docu-serie 'De jeugdkliniek'

Om even samen te vatten waar ons inziens het pijnpunt ligt:
YWC profileert zich als 'laatste kans'-kliniek. Dit zeggen ze ook in de documentaire, dat zij juist de jongeren helpen die eerder als opgegeven en uitbehandeld zijn verklaard. Er zijn dan ook veel jongeren die hun hoop op deze kliniek hebben gevestigd. Echter is hun bejegening omtrent zelfbeschadiging zo, dat je zou kunnen spreken van een 'non-contract'. Iets waar wij als stichting niet achter staan. In de documentaire wordt onder andere een fellow gevolgd die aan zelfbeschadiging doet. Er is duidelijk te zien dat zij met haar ziel onder haar arm loopt, een geheim bij zich draagt, maar waarbij juist de spanning op lijkt te lopen wanneer zij de kans krijgt dit te openbaren. Ons inziens is het te verwachten dat bij oplopende spanning, emoties en zo'n geheim bij je dragen, maar ook bij normaal herstel, dat er wordt hervallen in zelfbeschadigend gedrag. Dit gebeurt ook, waarna de kliniek besluit haar weg te sturen, gezien dit niet in lijn ligt met hun beleid. Echter mag ze wel nog naar de nazorg, al is te bedenken of de fellow hier wel aan toe is als ze de interne behandeling niet heeft afgemaakt. Dit beleid vanuit een 'laatste kans'-kliniek vinden wij alles behalve hoopgevend, en zelfs als mogelijk schade toebrengend aan deze toch al kwetsbare doelgroep.

Naar mijn inziens is er vanuit de Stichting bewust gekozen voor een open brief. Dit omdat we onze achterban, die oprecht ongerust was, hierin open willen meenemen. Als Stichting willen we transparant zijn, laten zien wat we doen, ongenuanceerd. De achterban heeft recht op een eerlijke actie op hun bezorgdheid, zonder dat dit achter de schermen gedaan wordt en er later pas een gekleurd bericht uit wordt gestuurd. Mijn inziens is een openbare brief juist professioneel, gezien er zo een eerlijk beeld ontstaat en als je niets te verbergen hebt, zou hier geen probleem van te maken zijn.

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

8

Re: Brief LSZ naar aanleiding van Videoland docu-serie 'De jeugdkliniek'

Ja inderdaad raar dat ze weg wordt gestuurd vanwege zelfbeschadiging, want ook in het herstelproces kan dat erbij horen.

Ja ik snap dat die brief open is 'gemaakt' vanwege de achterban, zodat hij er ook van op de hoogte zijn.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

Re: Brief LSZ naar aanleiding van Videoland docu-serie 'De jeugdkliniek'

Ik heb jullie brief en de reactie erop nog niet gelezen, maar wilde al wel even reageren. Ik heb afgelopen week de serie gekeken en ik snap heel goed jullie verontrusting. Ik vond het ook heel vreemd dat ze weggestuurd werd doordat ze zichzelf beschadigde, vooral omdat het er niet op leek dat ze zichzelf of andere fellows in gevaar bracht hiermee.

Wat mij ook erg opviel en waar ik me aan irriteerde, was toen ze een gesprek hadden met 2 fellows die aan zelfbeschadiging doen/deden, hun armen continu in beeld kwamen. Dat was niet echt nodig geweest vond ik. Het was ook al duidelijk genoeg te zien als ze het niet ingezoomd in beeld hadden gebracht en het gewoon een beeld was die bedoeld was ondat de meiden in beeld waren. Ik vond het te 'opvallend' en niet echt van toegevoegde waarde ofzo.

Ik heb nog steeds een berg verlangens
Maar niemand kan erbij
Ik ben niet van iemand anders
Maar ben ook niet meer van mij ~ Suzan en Freek

10

Re: Brief LSZ naar aanleiding van Videoland docu-serie 'De jeugdkliniek'

Ik heb jullie brief en de reactie van Jan Willem Poot daarop gelezen. Heel goed dat de LSZ de verontrustheid over deze aanpak in een open brief met de YWCC deelt. Meneer Poot van de YWCC is duidelijk niet van kritiek gediend: er stijgt een nare en verwijtende lucht op uit zijn reactie. Desondanks hoop ik dat er een constructief gesprek plaats zal vinden.

11

Re: Brief LSZ naar aanleiding van Videoland docu-serie 'De jeugdkliniek'

Eindelijk wat energie om mijn reactie te typen.

Ik ben het helemaal met Meerkoet eens, meneer Poot is absoluut niet van kritiek gediend. Ook de manier waarop hij in exacte cijfers aangeeft hoeveel psychiaters en andere medewerkers er zijn... hij komt over als een belerend, akelig mannetje die vooral goed duidelijk wil maken dat de stichting zich niet met zijn zaken moet bemoeien.

Ik heb de docu zelf niet gezien dus ik kan daar geen mening over vormen, maar puur op basis van zijn brief denk ik dat de verdenkingen over de bejegening van zelfbeschadiging inderdaad ergens wel steek houden.