1

Onderwerp: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Op donderdag 9 februari om 22:25 op NPO3 wordt 'Karo wil goed dood' uitgezonden.
https://www.human.nl/documentaires/2023 … -dood.html

Karo (29) uit Beverwijk heeft een complexe posttraumatische-stressstoornis (cptss) en is uitbehandeld. Haar psychisch lijden is uitzichtloos en ondraaglijk, verder leven wil ze niet meer. Daarom is ze een euthanasietraject gestart. Xena Maria Evers volgde haar in de laatste maanden richting haar zelfgekozen dood.

Het is niet dat Karo per se dood wil, ze wil alleen niet meer op deze manier verder. Het vooruitzicht dat ze nog tientallen jaren van crisis- en gesloten opnames voor de boeg heeft, onder de medicijnen zit en experimentele behandelingen moet ondergaan, om alsnog weer af te glijden en zichzelf te beschadigen, is iets wat ze pertinent niet wil. In haar relatief korte leven heeft ze zo’n 200 hulpverleners gezien. In februari 2022 besluit ze voor euthanasie te willen gaan. Ze is klaar hier op aarde, ze wil rust.

Karo woont zelfstandig in een appartement in Beverwijk. Wanneer het niet goed gaat  - ‘pittig depressief’ noemt ze dat - ligt het huis vol afwas en afval. Bovendien verwaarloost ze zichzelf. ‘Zelfhaat maakt meer kapot dan je lief is,’ zegt ze hierover. Werken kan Karo niet en ze is daardoor veel thuis bij haar ‘hulpkat’ Juna. Slapen is een probleem, vanwege herbelevingen van haar trauma, paniekaanvallen en nachtmerries. Soms gaat het zo slecht, dat ze zich vrijwillig laat opnemen. In de zomer ervaart Karo litteken-stress, of ze korte mouwen moet dragen waardoor littekens van haar zelfbeschadiging zichtbaar zijn.

Toelevend naar de beoogde einddatum 2 december wil Karo nog een aantal dingen doen voor de laatste keer. Afspreken met vriendinnen, haar eigen uitvaart vormgeven, een tattoo zetten en een concert bezoeken van haar lievelingsband Within Temptation. Vlak voor hun optreden in Amsterdam ontmoet Karo zangeres Sharon en gitarist Ruud, waar ze haar wens uit de doeken doet. 

Met Karo wil goed dood wil HUMAN laten zien wat het inhoudt om als jongere ondraaglijk psychisch te lijden en de afhankelijkheid van anderen voor een menswaardige dood. Nagenoeg tot het einde blijft Karo in onzekerheid of haar verzoek wordt ingewilligd of niet. Filmmaker Xena Maria Evers volgt haar op de huid in de laatste maanden en laat zien waarom Karo het belangrijk vindt om afscheid te nemen en dingen voor de laatste keer te doen. Door haar te volgen in deze laatste onzekere fase wordt een beeld geschetst van een euthanasietraject in Nederland. Wat brengt zelfbeschikking en de regie op je eigen dood? Hoe reageert haar omgeving op haar doodswens? En waarom wil ze dit eigenlijk laten zien?

Ik verwacht (en schat in) dat deze documentaire vrij heftig kan zijn, zeker omdat een aantal van ons Karo ook persoonlijk gekend hebben. Ik wil dan ook zeggen dat het goed is om van tevoren te bedenken of je het aankan om de docu te bekijken of niet, of ervoor kiest om het met iemand anders te kijken. Ook kan je de docu altijd naderhand terugkijken op NPO, zodat je al van anderen weet wat er in voorkomt en hoe heftig hij is.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

2

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Pfoe, alleen dit stukje lezen brengt al een hoop omhoog.
Ik wil het zeker gaan kijken, maar moet dan inderdaad even goed opletten wanneer dat handig is.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

3

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Jeetje, ik had het een beetje meegekregen. Maar ook heftig om dan ook zo’n docu te filmen…
Hopelijk heeft ze nu rust gevonden…

Het leven is net een frikandel, je moet ‘m zelf speciaal maken

4

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Ik wil hem zeker wel kijken, voelt ook als een soort afsluiting, om nog beeldmateriaal van haar laatste maanden te zijn. Tegelijk denk ik ook dat het heftig kan zijn, dus plan is nu op later moment, overdag, met S. te gaan kijken.

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Herkenbaar, Kipje. Al lijkt het me tegelijkertijd inderdaad ook een soort afsluiting, om haar nog te zien.
Ik ga 'm sowieso later kijken want half elf is te laat voor mij. Weet alleen nog niet zo goed of ik dat samen zou willen doen of juist niet

6

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Ja precies, net wat Semmie ook zegt. Daarom wil ik hem wel graag een keer kijken.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

7

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Het lijkt me heftig om te zien, maar ik herken me ook in bovenstaande van Semmie en Kipje.
Ik ga hem op een moment terug kijken, niet vlak voor de nacht.

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

8

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Ik ga hem wel kijken, zeker omdat ik er zelf ook mee bezig ben - wanneer ECT niet zou werken...

I didn’t want any flowers, I only wanted
to lie with my hands turned up and be utterly empty.
How free it is, you have no idea how free
the peacefulness is so big it dazes you.

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Ik lees hier veel mensen die wel willen kijken, maar het wellicht spannend vinden en laat op de avond. Is er behoefte aan een moment om het gezamelijk te kijken, wel ieder op zichzelf natuurlijk, en dat we dan op het forum erover kunnen praten?

Adem in, adem uit en herhaal indien nodig :)

10

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Ik weet nog niet wanneer ik 'm ga kijken, waarschijnlijk de dag erop, 's ochtends of juist wel 's avonds laat in mijn eentje (na de uitzending zelf). Ik ben reuze benieuwd naar hoe het op film staat, en vind het eigenlijk ook wel heel spannend ... Een paar weken voor het overlijden van Karo ben ik nog bij haar geweest, om in het leven afscheid van haar te nemen. Karo had verteld over de docu, die eigenlijk ook eerst alleen maar op het web te zien zou zijn. Aan het einde van mijn bezoek kwam er een andere vriendin van Karo langs, en zij vonden het fijn als ik nog iets langer bleef. En aan het einde van ons bezoek kwam de documentaire-maakster en heeft ons ook met 3 nog op beeld vastgelegd. Iets daarvan komt er in, maar wat weet ik niet en dat maakt het ook spannend. Omdat ik niet weet wat er te zien zal zijn en dat voor mij dus ook een verrassing is.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

11

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Ik merk dat ik het te heftig vind om verschillende redenen. Het artikel lezen sla ik ook over merk ik. Ben wel benieuwd naar jullie reacties. Heel misschien als het te herbekijken is.

Mooi initiatief en voorstel van je Leesbeest om het samen te kijken of nadien tijd te nemen hiervoor.

Vind je het erg om de titel ook te veranderen naar 'Documentaire Karo'? Alvast bedankt.

"He'd only heard of dragons, and though he'd never seen one, he was sure they existed." - Dee Marie

12

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Bijzonder en ook heftig dat je dit van zo dichtbij meegemaakt hebt, Iris.

"He'd only heard of dragons, and though he'd never seen one, he was sure they existed." - Dee Marie

13

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

We hebben hier even overleg over gehad als team en besloten de titel niet aan te passen. Wij hebben deze titel niet gekozen, die heeft Karo zelf bedacht met de documentairemakers. Het voelt niet goed om haar woorden aan te passen. We zijn ons ervan bewust dat deze titel veel kan oproepen, maar er staan geen specifieke triggers in die hier niet toegestaan zijn en het is ook fijn als je al voordat je een topic opent, weet dat er een trigger voorkomt/kan voorkomen in het topic.

Ellen, ik ga jou even een pb hierover sturen.

Adem in, adem uit en herhaal indien nodig :)

14

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Ik wil de docu wel gaan kijken, maar ik denk wel dat ik mijn vriend ervan op de hoogte ga stellen aangezien hij er mogelijk (eerder: waarschijnlijk) hard in gaat hakken. Ik zou het ook wel fijn vinden om erover te kunnen praten op het forum, was Leesbeest voorstelt. Ik vrees ergens dat het ook een persoonlijk iets bij mij gaat triggeren...

You're gonna be fine :)

15

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Ik ga m wel kijken maar niet donderdag. Mijn moeder komt een paar dagen logeren en ik vind het moeilijk om het samen met haar te kijken denk ik. Ik kijk liever alleen. Achteraf op t forum erover praten lijkt me wel fijn.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west
Of 't wer altied wel weer licht - Ede Staal

16

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Het lijkt me een goed idee om (in WOYM bijv, het besloten gedeelte in ieder geval) na de uitzending een topic te maken waar iedereen zijn ei kwijt kan.
Ik weet nog steeds niet wanneer ik hem ga kijken, maar ik denk niet meteen donderdag al.

@ Iris, oeh dat lijkt me extra spannend voor je. Sterkte vast!

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

17

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

De contactpersoon va HUMAN heeft mij (en de andere in beeld gebrachte betrokkenen) de documentaire vrijdag al doorgestuurd (ik ben echt heel tevreden over hun manier van communicatie). Ik heb de documentaire ook gelijk op dat moment gekeken. Dat ik weet hoe ik in beeld gebracht wordt is prettig en geeft rust, ook al is het maar kort.

Ik vind het lastig om me uit te spreken over in hoeverre er triggers in zitten. Ik ben zelf niet snel getriggerd en ben van mening dat ze Karo en haar verhaal (vooral gericht op het niet meer verder willen/kunnen leven) op een heel respectvolle manier in beeld hebben gebracht. Er zit een stuk over tandenpoetsen/zelfzorg in wat mogelijk triggerend kan zijn, maar natuurlijk is dat ook voor iedereen anders - of dit wel of niet zo is.

In een interview met Xena (de documentairemaakster) komt ook naar voren dat MIND bijvoorbeeld heeft meegekeken naar welke triggers erin zaten, om die ook weg te nemen. En Karo wilde zelf ook wegbewegen van het expliciet benoemen van (oor)zaken, omdat dit haar ook triggerde en herbelevingen gaf.

We zullen als beheer een topic openen in het What's On Your Mind (WOYM).

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

18

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

De documentaire is vanaf vandaag 12:00 ook te bekijken op NPO Start.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

19

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Ik heb hem vanmiddag gekeken.
Wat een integere maar heftige documentaire.
Wat lijkt me dit moeilijk voor haar zijn geweest en respect voor haar keuze.

Ik werd er stil en verdrietig van.
Voor iedereen die haar gekend heeft ....... :hug:

Wij zijn niet onze diagnose!

20

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

We hebben in het besloten gedeelte een topic geopend om verder in gesprek te gaan over de documentaire.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

21

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Goed idee om een topic te hebben in het besloten gedeelte, en ook fijn! :hug:

Ik ga komende week een moment zoeken om de documentaire ook te kijken.

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

22

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Ik vond de documentaire heftig. Ook omdat ik Karo een paar keer in real life heb gezien.
Zo iets komt gewoon hard binnen.

I still have me

23

Re: Documentaire 'Karo wil goed dood'

Heb de docu ook gezien. Volgde Karo al langer op Instagram. Heftig, maar heel mooi vastgelegd. Ik hoop dat ze de rust heeft waar zij zo naar verlangde.