1

Onderwerp: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Mentale gezondheid is voor iedereen

Mensen met psychische klachten of aandoeningen zoals bijvoorbeeld depressie, autisme of eetstoornissen moeten kunnen rekenen op zorg en ondersteuning. Steeds vaker vallen mensen uit van werk of studie omdat ze niet de hulp krijgen die zij nodig hebben. Als we het zorgstelsel beter inrichten, kan veel leed worden voorkomen.

Doe je mee? Teken de petitie: “Niemand mag onnodig psychisch lijden”.

Toegang tot psychische gezondheidszorg steeds slechter
Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving met psychische klachten: familie, vrienden, kennissen, die leuke buurvrouw of fijne collega. En grote kans dat je er zelf mee te maken hebt: de helft van de volwassenen in Nederland krijgt ooit in het leven één of meerdere psychische aandoeningen. Het aantal mensen met klachten neemt elk jaar verder toe. Mentale gezondheid is van ons allemaal, maar in Nederland wachten mensen vaak een half jaar tot twee jaar op een behandeling. Vaak worden mensen zelfs de toegang tot een behandeling geweigerd. Door de vele eigen bijdragen wordt de zorg bovendien voor steeds meer mensen onbetaalbaar. En het recht om een passende behandelaar te vinden, wordt ons ontnomen. Dat moet veranderen.. 

Daarom doen we een oproep aan de politiek:
• Kom de zorgplicht na: iedereen heeft recht op geestelijke gezondheidszorg
• Verander het zorgstel: niemand moet langer wachten dan is afgesproken
• Garandeer toegankelijke zorg voor iedereen: maak zorg en ondersteuning niet afhankelijk van het inkomen
• Behoud de vrije artsenkeuze: iedereen heeft toegang tot een passende behandelaar, zonder daar extra voor te betalen.
• Zet verbetering van de jeugdzorg bovenaan: kinderen en jongeren moeten direct toegang krijgen tot jeugd-ggz
• Stop de concurrentie tussen zorgaanbieders: zorg gaat over mensen en niet alleen over geld
• Investeer in inkomen en kansen op werk: bestaanszekerheid voor mensen met psychische klachten draagt enorm bij aan herstel
• Faciliteer laagdrempelige voorzieningen: iedereen moet dichtbij huis naar een plek kunnen gaan voor steun en lotgenotencontact.

Help mee en teken de petitie!

https://formulier.wijzijnmind.nl/petiti … dig-lijden

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

2

Re: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Ik heb hem zelfs gedeeld op mijn fb. Wel alleen voor vrienden. Maar de enige like tot nu toe komt van een lotgenoot. Hopelijk gaan er nog wel mensen tekenen maar ik merk toch vaak bij dit soort dingen, zolang mensen er zelf geen last van hebben, doen ze er niks mee, zetten ze niet eens een handtekening, ook al kost ze dat niks (en helpt het anderen).

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

3

Re: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Goed dat je m deelt, ik heb m getekend!

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west
Of 't wer altied wel weer licht - Ede Staal

4

Re: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Wat goed deze petitie. Alleen bizar dat het überhaupt nodig is in een land als Nederland

Het leven is net een frikandel, je moet ‘m zelf speciaal maken

5

Re: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Ja inderdaad! Maar zo wel meer dingen.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

6

Re: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Idioot dat dit nodig is in NL inderdaad... Heb m getekend en stuur m ook door naar mensen om me heen. Dank je wel voor t delen Kipje!

Sometimes something so broken can never be fixed
You always build it better the second time around

7

Re: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Ook getekend

"He'd only heard of dragons, and though he'd never seen one, he was sure they existed." - Dee Marie

8

Re: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Goed bezig!

Op mijn FB heeft verder niemand geliked of gereageerd. Lekker typisch weer. Ik hoop dat mensen wel tekenen ondanks dat ze verder niet reageren. Maar dat zal wel niet want mensen boeit zoiets (over het algemeen!) niet, tot ze het zelf nodig hebben. :rolleyes:

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

9

Re: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Ik heb hem een paar dagen geleden via jouw facebookpost getekend, meende dat ik dat ook gereageerd had, maar dat zal ik dan alsnog effe doen :)

and with a beautiful sky above, i was reduced to being human

10

Re: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Triest natuurlijk dat dit nodig is.
Ik heb hem getekend.

Wij zijn niet onze diagnose!

11

Re: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Oh fijn dat je hem tegenkwam en hebt getekend, Melike!

@ Ons, :thumbs:

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

12

Re: Petitie: Niemand mag onnodig psychisch lijden

Ik heb hem ook getekend :)

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.