1

Onderwerp: Docu: Een goede dood

Vanaf vanavond 22:17u op NPO2:
Worden mensen die ernstig psychisch lijden en een acute doodswens hebben, gehoord door hun artsen? Zes mensen, die de regie over hun eigen levenseinde willen, werden twee jaar lang gevolgd in hun laatste jaren, maanden, weken, dagen en zelfs uren. Zij gingen allemaal voor 'een goede dood'.

LET OP: kan mogelijk triggeren!

https://www.2doc.nl/documentaires/2024/ … -dood.html

Over deze documentaireserie:
Jarenlang kampte de moeder van documentairemaker Elena Lindemans met ernstige psychische problemen. Haar euthanasieverzoek werd afgewezen. Enkele dagen later zag ze geen andere uitweg dan van een flat te springen. Nu, ruim twintig jaar later, onderzoekt Elena of er iets is veranderd in de hulpverlening aan mensen die geestelijk lijden en een uitgesproken wens hebben om te sterven. Worden zij nu wel gehoord? Of staan zij er nog vaak alleen voor?  In de documentaireserie ‘Een goede dood’, de letterlijke vertaling van het oud-Griekse woord ‘euthanasie, volgt Elena zes mensen die vanwege psychische problemen niet langer willen lijden en om euthanasie vragen. De serie laat zien hoe mensen met hulp van een arts waardig mogen sterven maar ook hoe zwaar een euthanasietraject voor sommigen nog altijd is.

Elena volgt in de serie ook artsen en psychiaters die soms voor grote dilemma’s staan. Nederland heeft sinds 2001 een Euthanasiewet waarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen lichamelijk en psychisch lijden, maar die scheiding is er wel in de praktijk. Artsen zijn huiverig om mensen met psychische problemen of dementie euthanasie te verlenen.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

2

Re: Docu: Een goede dood

Bedankt voor de tip. Wel altijd heftig, ik ga hem later kijken.

Het leven is net een frikandel, je moet ‘m zelf speciaal maken

3

Re: Docu: Een goede dood

Dankje voor de tip. Ik weet nog niet of ik het aankan,  maar misschien ga ik kijken.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west
Of 't wer altied wel weer licht - Ede Staal

4

Re: Docu: Een goede dood

Ik weet het niet hoor. Ik heb Marte gekend, ze was oa een collega. Dat is echt een heel heftig iets geweest en heb ik stiekem echt wel een poos last van gehad. Dat heeft ook nog steeds wel lading. Voor de mensen die wel gaan kijken ben ik wel benieuwd. Komt ze er nog levend in voor? En wat word er gedocumenteerd?

Het leven is net een frikandel, je moet ‘m zelf speciaal maken

5

Re: Docu: Een goede dood

Ze volgen die mensen 2 jaar dus ik ga er vanuit dat ze er levend in voor komt. Ik heb het nog niet gekeken dus verder geen idee wat ze allemaal laten zien.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

6

Re: Docu: Een goede dood

Dat is heftig, Jenny! :hug: kijk voor jezelf of je het aan kunt, en wat je anders nodig hebt nadien mocht je het wel willen kijken!

Ik kan het niet zien, geen abbo, en hij zegt dat streaming niet (meer) beschikbaar is :(

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

7

Re: Docu: Een goede dood

Hm raar, ik kan hem wel zien.

Hier is hij ook te zien: https://npo.nl/start/serie/een-goede-do … goede-dood
Hopelijk doet die het wel.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

8

Re: Docu: Een goede dood

Heftig. Ik denk dat ik hem ook ga kijken.

'Even thoug I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, foy You are with me.' Psalm 23:4

9

Re: Docu: Een goede dood

Oh, ik ga even kijken of dit wel lukt. Thnx!

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

10

Re: Docu: Een goede dood

Jenny schreef:

Ik weet het niet hoor. Ik heb Marte gekend, ze was oa een collega. Dat is echt een heel heftig iets geweest en heb ik stiekem echt wel een poos last van gehad. Dat heeft ook nog steeds wel lading. Voor de mensen die wel gaan kijken ben ik wel benieuwd. Komt ze er nog levend in voor? En wat word er gedocumenteerd?

Ik weet niet of je het inmiddels al hebt gezien, maar Marte komt er door de afleveringen heen meerdere keren in voor. Ook haar euthanasie wordt uitvoering besproken (ook omdat ze in het ziekenhuis overlijdt omdat ze organen wil doneren). Haar laatste momenten worden ook vastgelegd (de allerlaatste stukjes vooral met geluid, ze filmen dan niet meer in de ruimte waar ze is maar bijv. wel de monitor die haar levensfuncties meet).
Ik vond het best heftig, dus als je haar gekend hebt, zal het nog wel moeilijker zijn. Dus wees gewaarschuwd. Als je het graag wil kijken, misschien daarna met iemand praten en/of afleiding zoeken.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

11

Re: Docu: Een goede dood

Ik heb het inderdaad gezien. Mij hielp het ook weer even beseffen hoe zwaar het voor haar geweest is. Man eerdere pogingen en de eetstoornis en alles wat er aan vooraf ging. Wel heb ik een stukje best als triggered ervaren. Ik ben er goed doorheen gekomen en afleiding kunnen zoeken. Het vliegt je wel aan op een of andere manier. Ook wel heel dapper en dan nog met die camera’s om je heen.

Het leven is net een frikandel, je moet ‘m zelf speciaal maken

Re: Docu: Een goede dood

Dat is een pittige docu!
Maar wel goed dat er nu meer opties zijn dan dus idd van een flat te springen. Op deze manier kun je menswaardiger afscheid nemen.