1 Laatst bewerkt door Doetie (11-04-2026 14:58:01)

Onderwerp: Aflevering BOOS - Hoe jeugdkliniek Yes We Can clienten traumatiseerd

Let op: Trigger!

Het zal jullie vast niet ontgaan zijn. Afgelopen dinsdag kwam de aflevering van boos bnnvara online over de negatieve ervaringen van ex-cliënten met de jeugdkliniek Yes We Can Clinics.

Ook wij hebben meegekeken en zijn erg geschrokken van de gedeelde ervaringen.

Spoiler

Bijvoorbeeld het moeten laten tellen van je littekens door een andere ‘fellow’ (medepatient)

en de andere confronterende technieken die worden gebruikt, voldoen volgens ons niet aan goede zorg.

Als stichting zelfbeschadiging hebben we ons al eens eerder hard gemaakt doormiddel van een open brief, ten aanzien van het onderwerp zelfbeschadiging binnen de serie op videoland. We kunnen goed begrijpen, als je deze uitzending hebt gezien, dat dit veel oproept en willen jullie de kans geven om hier in dit topic over te kunnen delen.

Mocht je de uitzending (nog) niet hebben gezien, en dit alsnog wilt kijken, wees je dan bewust van triggers binnen deze aflevering over zelfbeschadiging en suicide.

Je kunt de aflevering hier kijken:
https://npo.nl/start/afspelen/boos_36

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

2

Re: Aflevering BOOS - Hoe jeugdkliniek Yes We Can clienten traumatiseerd

Ik had er (met verbazing en schok) over gelezen inderdaad! Echt bizar wat ik las.
Bedankt voor het delen, ik ga de aflevering een keer kijken als ik wat beter in mijn vel zit!

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

3

Ik heb de uitzending net gekeken. Kort hiervoor heb ik beide seizoenen op Videoland bekeken.
Gaat dit echt over dezelfde kliniek? Dit is mijn eerste vraag, twee totaal tegengestelde beelden.

Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik het beeld dat in de reportage van BOOS wat accurater vind. Naarmate ik verder kwam in deze reportage kon ik bepaalde punten uit de Videoland serie beter plaatsen. Zo ook mijn onderbuik gevoel dat bij het editingteam van Videoland ook de leiding van deze 'kliniek' hebben gezeten, om te voorkomen dat er ook maar de mogelijkheid kon worden geschetst dat deze aanpak voor sommigen wellicht, mogelijkerwijs, eventueel niet zou kunnen aanslaan.

Als je het niet meer trekt......... moet je duwen
Waar geen wil is........ ben ik weg

Ik heb hem gezien toen ie uit kwam. Samen met de persoon waarmee ik ook afleveringen van de serie met Ewout Gennemans heb gekeken. Dat was ook al erg pittig en ik heb me al heel vaak afgevraagd of en hoe deze aanpak zin heeft bij dingen die niet direct verslavingsproblemen zijn.
Er worden veel dingen ingezet vanuit de HTG’s die ze voornamelijk vroeger in de verslavingszorg hadden.
Ook doen ze een Nederlandse variant van het gebed voor kalmte (serenity prayer) en zie ik veel overeenkomsten met de communes van vroeger. Daar mocht niet ordinair gescholden worden maar wel (heftig) geconfronteerd en zijn cliënten ook het grootste onderdeel van elkaars behandeling. 

Maar een depressie is heel wat anders.
Ik denk dat confrontatie in sommige gevallen (vaak verslaving) best nuttig kan zijn. Maar dan wel op een terechte steunende genuanceerde manier.
Als iemand een schadebrief moet schrijven dat hun kind het huis uit moet, puur omdat diegene depressief wordt. En niet meer op bed mag liggen is dat een slechte zaak. Ik zeg dan meer opletten en proberen te stimuleren binnen de grenzen.

Net als dat iemand die slachtoffer is zijn emoties niet mag uiten omdat ie in de slachtofferROL zou zitten. Dat kan niet als je daadwerkelijk slachtoffer bent, dan is het geen rol meer toch?

Ik heb mensen meegemaakt waarbij dit slecht geholpen heeft. Maar ook mensen die wel goed geholpen zijn, (dit was dan wel voor verslaving)

Ik ben wel blij dat hier aandacht voor is, en dit is niet de eerste sketchy situatie die naar boven is gekomen.

Het leven is net een frikandel, je moet ‘m zelf speciaal maken

5

Wat heel heftig dit. Goed dat hier aandacht voor is.

"He'd only heard of dragons, and though he'd never seen one, he was sure they existed."

6

Inspectie begint een onderzoek naar de klinieken in kwestie.
https://nos.nl/artikel/2611417-inspecti … misstanden