1

Onderwerp: Too Young To Die - documentaire

Een documentaire van VICE over euthanasie bij jongeren die psychisch lijden.

Zometeen komt het bij RTL Late Night aan bod. De documentaire maakster en de moeder van een van de jongeren zijn aanwezig.
Hier kan je er meer over lezen en onderaan de pagina kan je de documentaire aanklikken om te kijken:

https://www.vice.com/nl/article/wat-zij … -problemen

Ik heb zelf nog niks gezien behalve een voorstukje, maar ik ga er maar vanuit dat een trigger waarschuwing gepast is!

2

Re: Too Young To Die - documentaire

Wauw... indrukwekkende documentaire. De documentairemaakster gaat heel open op zoek naar het hoe, wat en waarom van de euthanasievraag en laat daarin ook haar eigen emoties zien, wat ik erg mooi en rakend vind.
Inderdaad wel een mogelijke trigger.

Spoiler

Er wordt ingegaan op 1 meisje dat is overleden aan suïcide en 1 meisje dat overleden is aan euthanasie.

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

3

Re: Too Young To Die - documentaire

Wij hebben de docu net in de klas gekeken.
Heftig, maar mooi en eerlijk in beeld gebracht!

4

Re: Too Young To Die - documentaire

Ik heb 'm gisterenavond gelijk gekeken. Ik vond 'm best wel ingrijpend, maar zoals Bloem zegt: ook heel respectvol en eerlijk in beeld gebracht. Ik vond het net als Juniper mooi dat de interviewster/programmamaakster ook liet zien wat het met haar deed, dat deze jonge mensen zo in de knel zitten/zaten met zichzelf.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

5

Re: Too Young To Die - documentaire

Naar mijn mening ben je nooit tejong om dood te gaan mits je echt lijd onder het leven. Zolang je maar in staat bent je eigen beslissing te maken. Of je nu 18. 24. 50 of 70 bent.  Persoonlijk vind ik dat er een veel te grote taboe ligt op euthanasie. Begrijp me net verkeerd, maar ik vind dat een mens hetrecht heeft zijn eigen leve te beeindigen als hij daar nieand anders mee in gevaar brengt. Iemand die euthanasie wilt plegen doet dat niet voor niets.  Waarom iemand die lijdt in leven houden omdat je er zelf alleen maarbeter van wil worden. Klinkt egoistisch.

Zo en nu ik het standaard praatje eruit gegooid heb, zal ik vanavond eens gaan zitten en hem gaan kijken.

6

Re: Too Young To Die - documentaire

Sluit me helemaal bij jou aan Blue.
Een meisje wat ik ken van een eerdere opname, is nu 19 en al 3 jaar bezig met euthanasie. Ze is zo jong, en wat zou het mooi zijn als zij zou gaan voelen dat het leven de moeite waard is, en zij ook. Maar ze wil niet meer, en dat zou ze zelf moeten kunnen beslissen. Alle soorten therapie gehad, van groepstherapie tot elektroshock therapie. Laatst plaatste ze dit plaatje van Loesje en ik vond hem heel mooi:

http://i.imgur.com/gy3nTObm.png

7

Re: Too Young To Die - documentaire

Inderdaad een heel mooie tekst van Loesje SL..
Ik had hem ook gisteravond meteen na RTL Late Night gekeken. Heftig, ook om te zien hoe eenzaam die Nadia het leven verlaten heeft.. Maar ze heeft in elk geval op een waardige manier kunnen sterven, en ze heeft eindelijk rust, en daar kan ik stiekem jaloers op zijn.
Verder weet ik even niet wat ik erover moet zeggen.

8

Re: Too Young To Die - documentaire

Ik ga hem niet kijken
Vrees dat ik toch wel te jaloers zou zijn op het feit dat zij het wel mag/kan
Ookal klinkt dat misschien egoïstisch

Re: Too Young To Die - documentaire

Ik ben er stil van. Heftig, verder weet ik niet wat ik moet zeggen. Inderdaad wel mooi en eerlijk in beeld gebracht.

10

Re: Too Young To Die - documentaire

@Hondje: dat klinkt niet egoistisch, ik kan het me wel voorstellen. Goed van je dat je je grenzen in de gaten houdt en niet gaat kijken.
@Blue: ik denk niet dat mensen jongeren in leven willen houden om er zelf beter van te worden. Het is wel een groot ethisch dilemma, in principe vermoord je iemand, dan moet je wel 1000% zeker zijn dat dat het beste is om te doen en dat het niet anders kan.

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

11

Re: Too Young To Die - documentaire

Ik heb zelf nog niet gekeken. Nog geen rustig moment gehad.
Maar ik vraag me af, betreft het de Nadia uit de Zambia documentaire van een
Paar jaar geleden? Het houdt me bezig.

12

Re: Too Young To Die - documentaire

Nee volgens mij niet. Dit is een getint meisje uit belgie.

(Ik hrb dr eerste 5 minuten gezien om deze vraag)

Adem in, adem uit en herhaal indien nodig :)

13

Re: Too Young To Die - documentaire

Leesbeest schreef:

Nee volgens mij niet. Dit is een getint meisje uit belgie.

(Ik hrb dr eerste 5 minuten gezien om deze vraag)

Het gaat inderdaad niet om dezelfde Nadia.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

14

Re: Too Young To Die - documentaire

Oké bedankt. Ik weet niet wanneer ik tijd heb om te kijken en het hield me bezig.
Ik hoop dat haar leven een positieve wending gekregen heeft.

15

Re: Too Young To Die - documentaire

Ik heb zojuist gekeken en 1 ding galmt nu door mijn hoofd, ik meen dat de moeder van Maud het zei, maar dat weet ik niet meer zeker. De strekking was "het is gek dat als iemand psychisch heel ziek is er ellenlange wachtlijsten zijn er gezegd word dat je maar naar huis moet om te wachten op een plekje; dat zeg je toch ook niet tegen iemand met kanker die chemo nodig heeft?"
Dit raakt mij zo diep, zo herkenbaar, zo pijnlijk.
Ik moet ook zeggen dat sinds ik serieus genomen werd door m'n toenmalige SPV'er dat ik veel beter hulp durf te vragen rondom mijn suïcidegedachtes. En het gaat echt nog allemaal niet goed en ik heb daarna ook nog veel nare ervaringen gehad met hulpverleners, maar op dit moment wil ik echt vechten om te blijven leven. En hoe hard is het dan dat ik stil sta op wachtlijsten en ondertussen 1 keer per week 45 minuten met een maatschappelijk werkster mag praten.

16

Re: Too Young To Die - documentaire

Blue schreef:

Naar mijn mening ben je nooit tejong om dood te gaan mits je echt lijd onder het leven. Zolang je maar in staat bent je eigen beslissing te maken. Of je nu 18. 24. 50 of 70 bent.  Persoonlijk vind ik dat er een veel te grote taboe ligt op euthanasie. Begrijp me net verkeerd, maar ik vind dat een mens hetrecht heeft zijn eigen leve te beeindigen als hij daar nieand anders mee in gevaar brengt. Iemand die euthanasie wilt plegen doet dat niet voor niets.  Waarom iemand die lijdt in leven houden omdat je er zelf alleen maarbeter van wil worden. Klinkt egoistisch.

Zo en nu ik het standaard praatje eruit gegooid heb, zal ik vanavond eens gaan zitten en hem gaan kijken.

Daar sta ik helemaal achter!

17

Re: Too Young To Die - documentaire

Mooie documentaire

Spoiler

Toen ik zelf zo diep hielp de gedachte dat euthenasie misschien mogelijk was. Om daar mee bezig te zijn en dat uit te zoeken. En die ene psychiater weet denk ik niet hoe zwaar het is om zo diep te zitten. Ik heb zelf net zo lang gezocht naar een manier die het minst traumatisch was voor mijn familie. Gelukkig ben ik er nog.

18

Re: Too Young To Die - documentaire

Ik heb ook de documentaire gezien, heftig maar mooi neergezet!

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.