1

Onderwerp: Nare artikelen over zelfbeschadiging

Hoi allemaal! Wat doen jullie als jullie een vervelend artikel over zelfbeschadiging tegen komen?

Laatst had LINDAnieuws een artikeltje gepost over een stukje van de uitzending in Hart van Nederland. Daarin ging het over posts van zelfbeschadiging op social media en het belang van een triggerwarning. Dat stukje was op zich prima, maar LINDAnieuws had er zelf géén triggerwarning bij gezet. Niet prettig, want het filmpje was behoorlijk pittig....... Dan schiet je toch compleet je doel voorbij, een artikel over het belang van triggerwarning en dan zelf geen triggerwarning plaatsen.

Nu heb ik direct LINDAnieuws een berichtje gestuurd erover, en ze reageerden snel en netjes en hebben er alsnog een triggerwarning bij geplaatst. Heel fijn.

Nu kom ik weer het volgende tegen: http://bnn.nl/artikel/snijders-van-inst … ieuwe-rage
Ik ben echt wel BNN-fan over het algemeen, maar dit is, naast dat het ontzettend slecht geschreven artikel is, ook nog eens heel erg denigrerend. Zelfbeschadiging wordt weer lekker als 'tienerprobleem' neergezet. Om nog maar niet te spreken over de tips die op het eind worden gegeven. De reacties onder het artikel op facebook zijn al helemaal om te janken.
Dus, daar ga ik weer met mijn rechtvaardigheidsgevoel: ik heb BNN een lang bericht gestuurd met wat er mis is aan het artikel en of ze het kunnen verwijderen of in ieder geval aanpassen. Mijn vriend heeft ook een berichtje gestuurd dat hij dit niet vind kunnen. Hopelijk sta je dan toch samen wat sterker dan alleen.

Komen jullie ook wel eens dit soort dingen tegen en wat doen jullie hiermee?

2

Re: Nare artikelen over zelfbeschadiging

Ik zag het artikel van de BNN vanmiddag ook voorbij komen, van BNN had ik zo'n slecht geschreven artikel niet verwacht eigenlijk, dus was wel behoorlijk verbaasd. Ik doe er niet zoveel mee, ik reageer er niet op en negeer het meestal maar. Wel dapper dat jij dat wel hebt gedaan! Laat je weten of je een reactie krijgt?

3

Re: Nare artikelen over zelfbeschadiging

Misschien heb ik het artikel niet begrepen of ga ik weer iets zeggen wat niet in de smaak valt...
Ja het is een slecht geschreven artikel, maar waarom zou je hier aanstoot aan geven Kyra? Het lijkt mij persoonlijk duidelijk dat het niet over alle mensen die zichzelf beschadigen gaat, maar over jongeren die het promoten op sociale media. En als ik eerlijk ben... dan vind ik de toon in het artikel niet zo raar, want dat promotiemateriaal van de kinderen zelf vind ik raarder.

4

Re: Nare artikelen over zelfbeschadiging

ik sluit me aan bij kia

Als de hemel valt, hebben we allemaal een blauwe hoed!

5

Re: Nare artikelen over zelfbeschadiging

Ik ga hier toch even op reageren. Ben het met Know IT al eens dat de aanstootgevende of verheerlijkende foto's naarder zijn. Maar wil ook even reageren omdat ik degene ben die het interview heeft gegeven en wil even benadrukken dat ik zowel hart van NL als de Linda gewezen heb op de dubbelheid van waarschuwen voor deze problematiek (dus de foto's plaatsen van open wonden en of het aanzetten tot zelfbeschadiging door berichten te posten als ik kan nog dieper of kijk eens hoe mooi bij wonden. Dat ik niet wou dat ze de foto's toonden in combinatie met mijn interview. Het is dubbel dat zij zelf dat de foto's ook tonen. Tegelijkertijd is dat tv..En internet....Ze willen tonen waar het om gaat.

Het is slordig dat ze geen trigger vermelding doen en ik vind het tonen van dit soort foto's niet handig (zowel niet van de jongeren die dit doen als de media die het doen)

Het BNN artikel zzie ik niet. Is die verwijderd? Waar ging dat over?

6

Re: Nare artikelen over zelfbeschadiging

Know-it-all schreef:

Misschien heb ik het artikel niet begrepen of ga ik weer iets zeggen wat niet in de smaak valt...
Ja het is een slecht geschreven artikel, maar waarom zou je hier aanstoot aan geven Kyra? Het lijkt mij persoonlijk duidelijk dat het niet over alle mensen die zichzelf beschadigen gaat, maar over jongeren die het promoten op sociale media. En als ik eerlijk ben... dan vind ik de toon in het artikel niet zo raar, want dat promotiemateriaal van de kinderen zelf vind ik raarder.

Ik denk dat mensen die zichzelf beschadigen en dit op internet plaatsen net zo goed in de shit zitten als mensen die zichzelf beschadigen en dit niet doen, en net zo goed hulp nodig hebben, en net zo goed (dan wel meer) een verkeerde/dubbele kreet om aandacht doen. Als je zo veel hebt meegemaakt en de enige optie die je ziet om aandacht te krijgen is het posten van dat soort plaatjes nadat je jezelf hebt verwond, dan ben je niet raar, dan heb je hulp nodig.

Daarnaast vind ik het advies op het eind echt niet kunnen. Onder een artikel over zelfmoord wordt toch ook altijd een 113 link geplaatst? Waarom wordt er zo onzorgvuldig omgegaan met een onderwerp als zelfbeschadiging?

zebravoorlichting schreef:

Het BNN artikel zzie ik niet. Is die verwijderd? Waar ging dat over?

Oh ja ik had ook gereageerd onder jouw facebook post erover toen! Het BNN artikel is volgens mij verwijderd nu. Het ging over mensen die zichzelf beschadigen en daarmee 'aandacht vragen' door er foto's van op social media te plaatsen. Maar het hele stuk had een nare toon, naast dat het slecht geschreven was.

7

Re: Nare artikelen over zelfbeschadiging

Ik heb het BNN artikel niet gezien, goed dat het verwijdert is dan. Wat jammer dat een goed artikel zo negatief is 'uitgepakt'.