1

Onderwerp: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik hoop dat ik het hier goed plaats :ashamed:

Op Netflix is een serie verschenen genaamd "13 Reasons Why". Het gaat over een meisje dat zelfmoord heeft gepleegd en laat zien hoe gedrag, bewust en onbewust, van anderen bij heeft gedragen hieraan. Er komt ook een stukje zelfbeschadiging in voor. Ik heb hem uitgekeken en vond het echt interessant hoe het in beeld is gebracht. Het heeft mij ook aan het denken gezet, dat mijn gedrag (voornamelijk onbewust) anders over kan komen op een ander. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=JebwYGn5Z3E

Liefs Sterretje

There's nobody here but me and my reflection.

2

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik heb hem nog niet gezien, maar wil hem wel gaan kijken! Ben erg benieuwd. Ik hoor veel wisselende verhalen erover. Van de week zelfs een artikel dat professionals beweren dat het kan aanzetten tot zelfmoord. Al heb ik daar zelf als professional een beetje mijn vraagtekens bij..

Wat vonden andere mensen hier ervan?

3

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik vond m als serie wel goed,als je eenmaal begint wil je m ook wel helemaal zien. En t idee van bespreekbaar maken is ook goed. En wat Sterretje al zei, hoe verschillend 2 kanten van t verhaal zijn.

Maar ik kan wel begrijpen wat ze bedoelen met 'aanzetten tot zelfmoord'. Het is zo geromantiseerd in beeld gebracht. Natuurlijk is het in de film niet 'mooi', maar de realiteit is zo ontzettend veel lelijker nog. Ik vond dat heel pijnlijk om te zien. Ook de scène dat ze overleden is... rustig en dan een huilende moeder op dr knieën ernaast. Zo mooi is dat echt niet.

TRIGGER

hoe iemand eruit ziet als je zo bent overleden. De immense stank van bloed dat overal zzit, op muren haar gezicht en overal- en niet mooi rood maar zwart en aangekoekt. En die stank

Ik ben dr beetje kriebelig van. Tis een mooie serie en komt ook echt wel binnen, maar t is niet realistisch.
Als je meisjes op insta ziet met datzelfde romantische beeld van zelfmoord, hoe Die ermee omgaan of het wat moois is. Zon romantische tragedie ofzo  :/

4

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Na jouw berichtje weet ik niet of ik hem nog ga kijken Anne. Ik heb echt een gruwelijke hekel aan dat soort 'geromantiseer'

and with a beautiful sky above, i was reduced to being human

5

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

ik ben nu bij aflevering 3 en vind het echt meevallen. Het is net of ik gewoon naar een serie kijk, het stukje zelfmoord/zelfbeschadiging zie ik nog niet zodanig als hierboven beschreven. misschien moet dat nog komen?

6

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik heb m ook gezien.. als je eenmaal begonnen bent wil je alles zien. Ik vond m wel heel heftig, alleen niet op alle punten realistisch.

7

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik heb nu 3 afleveringen gezien. De eerste vond ik spannend, maar de tweede en derde vind ik echt een stuk minder. Alles is verwarrend en er is NOG STEEDS niks duidelijk.

En dan zit iedereen op facebook ook maar te spoilen. Grrrrr.

8

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik heb er veel ophef over gehoord/gelezen en ben daardoor gaan kijken. Volgens mij gaan er juist meer mensen kijken doordat er overal gewaarschuwd wordt dat het zo heftig is. Ik heb nu 8 afleveringen gezien en vind de triggers wel meevallen. Wel is het centrale thema het meisje dat aan suicide overleden is, dat komt wel veel naar voren, dus als je daar gevoelig voor bent is het niet handig om te kijken. Ik vind het wel een bijzonder concept en wel mooi uitgewerkt. Ik ben benieuwd naar de rest. Ik zag aan het begin van aflevering 9 wel dat er een waarschuwing bij stond, de waarschuwingen zijn wel concreet (bv: het kan triggerend zijn omdat je expliciete beelden van verkrachting en aanranding te zien krijgt), dus je kan wel voor jezelf inschatten welke afleveringen te doen zijn en welke je beter niet, of alleen op een goed moment, kunt kijken.

Er schijnt ook een boek van te zijn. Heeft iemand die gelezen?

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

9

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik heb de serie nu helemaal gekeken. er komt 2 seconde zelfbeschadiging in beeld, een van de laatste afleveringen, durf het zo niet zeker te zeggen. Verder komen er weinig triggers invoor heb ik het idee.

Alleen rond het midden/einde van aflevering 13, laatste, zie je precies hoe er zelfmoord is gepleegd. Dus kijk dit niet op slechte momenten!!! Je ziet het haar doen en haar reactie en die van de ouders. deze vond ik zelf echt heel hefitg.
Na alle afleveringen komt er nog een aflevering met een soort van uitleg en site waar je hulp kan zoeken als het nodig is na het kijken van de serie.

Ik vind het een hele mooie serie. mooi gemaakt en denk dat er genoeg mensen zijn die het kijken en die misschien nu op een andere manier kijkt naar pesten met als gevolg zelfmoord. Persoonlijk vind ik het moeilijk als mensen het erover hebben in mijn omgeving die niks weten over mijn "problemen" en die dan een oordeel hebben over de serie (het is overdreven, het is te nep, zo iets gebeurt niet in het echt, je bent wel erg zwak als je dat doet... enz. enz) Op de een of andere manier vormt dit dan ook hun oordeel over mij, en vertrouw ik ze daardoor juist wel of juist niet meer.

Heeft nog iemand dit misschien? vind het lastig uit te leggen en kan er ook nog niet echt mee omgaan.

10

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik heb het nog niet gekeken maar ga ik zeker nog wel doen. En ik lees net op Facebook dat ze aan het tweede seizoen werken.

11

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik heb hem ook gekeken. Moet zeggen dat ik het wel heel netjes van de makers vind om van tevoren een waarschuwing te geven over mogelijke triggers. Alleen de laatste aflevering vond ik triggerend.

12

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik ben ook begonnen met kijken. En het grijp me best wel aan het verhaal.  Maar ik durf niet verder te kijken. Omdat je ziet wat het met anderen doet en dat is iets wat ik niet wil zien. Klink stom meschien en door de triggers. En ben bang dat het me op ideeen brengt.  En er gebeuren dingen in wat mijn ook overkomen is.   Dus ben heel bang om verder te kijken

13

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

@Blossemflower: dan zou ik niet verder kijken. Dat is niet stom, dat is verstandig en gezond. :)
@Thevoid: ik kan me echt niets voorstellen bij een tweede seizoen, maar goed, ik moet nog drie afleveringen, dus misschien daarna wel.

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

14

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik heb de serie ook volledig uitgekeken. Het is inderdaad wel triggerend; Vooral op zelfmoord vlak.
Maar vond het wel de moeite waard om naar te kijken. Heb het niet de hele serie droog gehouden

15

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Juniper.  Ja ik vind het wel ergens stom. Omdat het maar een serie is. En ergens denk ik wel van ik niet hem verder kijken meschien opent het me ogen kwa zelfdoding. Omdat je kan zien wat het echt met andere wat doet.  En ik denk dat het me wel aan het denken zet.    Dus wie weeg ga ik nog met de tijd verder kijken.   Alleen in welk aflevering wordt verkrachting/aanranding getoond.  Die wil ik graag over slaan. Klink stom maar die wil ik echt niet zien. Inverband dat het me vorig jaar zelf overkomen is.

16

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Heb hem nu ook helemaal uit gezien! Ik vond de tweede helft van de serie echt vele malen beter dan de eerste helft, maar ook vele malen heftiger. De personages werden wat meer uitgediept en minder zwartwit neergezet.

Ik vond het best triggerend, niet qua zelfbeschadiging zozeer maar wel qua suïcide. De laatste paar afleveringen achter elkaar gekeken en lag daarna in bed toch nog wakker een paar uur te piekeren.. En ik vond de verkrachtingen echt pittig om te zien.

Het is goed dat mensen op deze manier zien wat hun acties teweeg kunnen brengen, en dat hoeven ze lang niet altijd met opzet te doen, met name op het gebied van slutshaming en victimblaming. Dat is de alledaagse realiteit voor vrouwen, met name meiden op de middelbare school.

17

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Blossem_flower schreef:

Juniper.  Ja ik vind het wel ergens stom. Omdat het maar een serie is. En ergens denk ik wel van ik niet hem verder kijken meschien opent het me ogen kwa zelfdoding. Omdat je kan zien wat het echt met andere wat doet.  En ik denk dat het me wel aan het denken zet.    Dus wie weeg ga ik nog met de tijd verder kijken.   Alleen in welk aflevering wordt verkrachting/aanranding getoond.  Die wil ik graag over slaan. Klink stom maar die wil ik echt niet zien. Inverband dat het me vorig jaar zelf overkomen is.

Bandje 10 en bandje 12 gaan over verkrachting.

18

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Kyra schreef:
Blossem_flower schreef:

Juniper.  Ja ik vind het wel ergens stom. Omdat het maar een serie is. En ergens denk ik wel van ik niet hem verder kijken meschien opent het me ogen kwa zelfdoding. Omdat je kan zien wat het echt met andere wat doet.  En ik denk dat het me wel aan het denken zet.    Dus wie weeg ga ik nog met de tijd verder kijken.   Alleen in welk aflevering wordt verkrachting/aanranding getoond.  Die wil ik graag over slaan. Klink stom maar die wil ik echt niet zien. Inverband dat het me vorig jaar zelf overkomen is.

Bandje 10 en bandje 12 gaan over verkrachting.

Thanks dan ga ik die niet kijken

19

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik ben bijna door aflevering 4 heen en vind het groepsproces geel verwarrend, triggerend en heftig.
Ik wil wel verder kijken maar wordt meegezogen in t verdriet en onbegrip ofzo.
Ik lees hierboven een beetje wat er komt en twijfel of en hoe (1 aflevering per week) ik verder moet kijken..

20

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Het wordt steeds heftiger, vooral naar het einde toe. Dus als je het begin al heftig vindt zou ik je aanraden om voorlopig niet verder te kijken, maar dat te doen als je je goed voelt en het aan kan, als je al verder wilt kijken.

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

21

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Toevallig heb ik deze serie vorige week gekeken.
Ik vond de opbouw erg goed; het begint met relatief kleine dingen, maar wat Hannah (de hoofdpersoon) meemaakt wordt steeds heftiger. Ik werd helemaal meegezogen in het verhaal, en kon de wanhoop en eenzaamheid gewoon bijna voelen.
In de laatste aflevering wordt de zelfmoord van Hannah in beeld gebracht. Dit vond ik verreweg de heftigste scène (hoewel de verkrachtingen ook erg pittig waren). Ik kon er bijna niet naar kijken en heb er ook bij gehuild.  :ashamed:

En waarom bleef ik dan toch kijken? (Dat vroeg ik mezelf dus een paar keer hardop af.) Omdat ik het echt een goede serie vond die me ook echt bleef boeien van het begin tot het eind.
De serie heeft mij niet echt getriggerd, maar ik kan me echt héél goed voorstellen dat dit voor een ander wel zo zou kunnen zijn.
Mijn advies in het algemeen: als je bij de eerdere afleveringen al twijfelt of het te heftig vindt, kun je beter niet verder kijken. Of wachten tot een moment dat je je echt goed voelt en het aan kunt, zoals Juniper hierboven al zegt.

22

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik heb de serie ook gekeken en ik vond het heel triggerend. Het gaat op zich al niet zo goed met me, dus denk dat ik niet op het beste moment heb gekeken. Maar de zelfmoord scene die blijft maar door m'n hoofd malen, en echt meerdere keren per dag. Ik vraag me ook oprecht af of dat kan wat zij doet. Precies alsof het zo makkelijk is om je polsen over te snijden...
Er zijn veel mensen die zeggen dat het een goede serie is om wat het wil meegeven, en ja inderdaad, ik wil het niet doen, VOORAL voor m'n moeder, maar daar kwam ik zonder de serie ook wel achter.
Maar ik vind het verdomme toch héél erg triggerend als je een beetje suicidaal bent, of ooit geweest bent. Het brengt zoveel terug naar boven...

23

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik ben ook begonnen met kijken maar naar een paar afleveringen gestopt. Op dit moment voor mij ook te triggerend. Als ik hier boven lees dat het steeds heftiger wordt denk ik dat het beter is het niet op dit moment te kijken.

24

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Er is bevestigd dat er een tweede seizoen komt. Ben heel erg benieuwd wat ze daarin willen laten zien. Er zijn nog meer dan genoeg verhalen te vertellen

25

Re: Serie "13 Reasons Why" - Netflix [TRIGGER]

Ik kijk het wel maar in een heel rustig tempo, 1 aflevering in twee weken ongeveer. Zo heb ik voor mezelf genoeg tijd om erover na te denken en het een beetje te verwerken. Ik kijk ook alleen als ik me goed voel dus zo gaat het wel maar ik vind het wel een erg heftige serie. Ik ben nu bij aflevering 11.
Wat ik wel erg goed vind is de aandacht die er nu voor deze heftige onderwerpen is onder mensen die geen ervaring hebben met mentale problemen. Ik merk bij sommige vrienden van mij dat ze door de serie meer inzicht hebben in de impact die gebeurtenissen op iemand kunnen hebben. Daar is de serie denk ik erg goed voor geweest.