1

Onderwerp: Blog: het cadeau van openheid

Ik heb een blog geschreven voor de LSZ en MIND in het kader van de openup-week. Deze is hieronder te lezen en op http://zelfbeschadiging.nl/het-cadeau-van-openheid/

Het cadeau van openheid

Sommige dingen vertel je liever niet: dat je een soa hebt gehad, tot je 14e nog in bed plaste, dat je vreemd bent gegaan of dat je psychische problemen hebt (gehad). Gelukkig hoef je hier niet met iedereen over te praten, want je ziet het aan de buitenkant niet. Hoewel… bij sommige mensen kan je wel zien dat ze psychische problemen hebben (gehad), bijvoorbeeld bij mij. Op mijn armen en benen zitten namelijk vele littekens, littekens die ik mezelf heb toegebracht toen ik depressief was. Niet iets wat iedereen hoeft te weten. “Hoi, ik ben Meike en ik ben depressief geweest, aangenaam kennis te maken.” Nou nee. Maar het is wel voor iedereen zichtbaar, zeker in de zomermaanden.

Mijn antwoord op vragen is meestal: “ik ben vroeger depressief geweest en toen heb ik dat zelf gedaan.” Sommige mensen bewonderen mijn openheid, anderen beginnen gauw over het weer. Er zijn ook mensen die proberen de afschuw die ze voelen niet te tonen. Niet omdat ze mij afschuwelijk vinden, maar omdat ze het idee dat iemand zichzelf zo kan toetakelen niet kunnen bevatten. Iedereen reageert anders, de meeste reacties ben ik allang vergeten, maar sommigen blijven me altijd bij.

Zoals de keer dat ik tijdens mijn stage in het ziekenhuis een infuuszak verwisselde bij een man die, zoals zovelen, naar mijn armen keek. “Ben jij zo wanhopig geweest?” Deze vraag raakte me.
“Ja, ik ben heel wanhopig geweest vroeger.” Hij knikte en begon te vertellen hoe radeloos hij zichzelf soms voelde en wat hij had meegemaakt. Een indringend, persoonlijk gesprek, waarin we elkaar begrepen op een niveau dat dieper ging dan dat van een verpleegkundige en een patiënt.

Of die zomerdag dat ik in het park een man tegen kwam die zijn hond aan het uitlaten was. “Gaat het nu weer goed met je?” vroeg hij met een blik op mijn armen.
“Ja, nu gelukkig wel.”
“Wat fijn, en wat dapper dat je zo rondloopt!” Ik vind het zelf niet zozeer dapper, maar vooral fijn om de zon op mijn armen te voelen en mezelf niet meer te hoeven verstoppen in broeierige vesten met langemouwen. “Mijn zus heeft dat ook gedaan, zij schaamt zich er nog heel erg voor. Het is zo mooi om te zien dat dat niet hoeft.” Hij maakte mijn dag bijzonder, en ik de zijne.

Soms blijft het toch een dilemma. Zo liep ik mijn eindstage bij een instelling voor jongeren met zware psychische problematiek. Kon ik daar wel met korte mouwen aan het werk zijn? Ik besloot van wel, want wat voor voorbeeld zou ik zijn als ik mijn eigen verleden zou verbergen?
Jongeren kwamen naar me toe en vertelden over hun eigen zelfbeschadiging. “Eindelijk kan ik er echt over praten,” verzuchtte een van de meiden. “Jij begrijpt echt hoe het is. De anderen doen hun best, maar ze snappen het niet, niet echt.”

We denken vaak dat openheid leidt tot veroordeling en onbegrip. En deze reacties zijn er natuurlijk, ik heb ze ook meegemaakt. Maar openheid brengt zoveel meer: het geeft hoop en brengt verbinding. Ben alsjeblieft jezelf, daarmee geef je de wereld een prachtig cadeau op manieren die je vooraf nooit had kunnen bedenken.

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

2

Re: Blog: het cadeau van openheid

Mooi geschreven!
En wat een mooie, fijne reacties die je uitlicht! :)

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

Re: Blog: het cadeau van openheid

Mooie reacties inderdaad! Hoop dat mensen daar wat van leren.

Adem in, adem uit en herhaal indien nodig :)

4

Re: Blog: het cadeau van openheid

Mooi geschreven!

Re: Blog: het cadeau van openheid

Dat is een hele mooie blog. Schrijven ligt jou wel!  :thumbs:

6

Re: Blog: het cadeau van openheid

Toppertje! :kiss:

7

Re: Blog: het cadeau van openheid

Heel mooi geschreven

Re: Blog: het cadeau van openheid

Mooi geschreven! :hug:

9

Re: Blog: het cadeau van openheid

Mooi geschreven! :hug:

10

Re: Blog: het cadeau van openheid

Prachtig! Er is niets om je voor te schamen en heel veel om trots op te zijn. Fijn dat de minder aardige reacties jou er niet van weerhouden om jezelf te zijn.

11

Re: Blog: het cadeau van openheid

Heel mooi, goed gedaan!

12

Re: Blog: het cadeau van openheid

Wauw! Knap en mooi geschreven!

13

Re: Blog: het cadeau van openheid

Bedankt voor al jullie reacties! :)

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

14

Re: Blog: het cadeau van openheid

Respect! Heel mooi en fijn om te lezen

15

Re: Blog: het cadeau van openheid

Zoveel respect! Heel mooi geschreven..!! Hoop dat mensen er iets uit leren!!

16

Re: Blog: het cadeau van openheid

Prachtig verwoord en zo de waarheid. Maar het vergt heel veel moed om die stap te zetten en het te doen. Want de angst voor onbegrip weegt vaak zoveel zwaarder door dan de kans op goeie reactie door de openheid.
Heel sterk dat je zo open durft te zijn.

17

Re: Blog: het cadeau van openheid

Ik vond hem echt heel gaaf! Had hem ook gedeeld op facebook (:

18

Re: Blog: het cadeau van openheid

Wauw, mooie blog!