Onderwerp: 8% van de jongeren experimenteert met ZB in Vlaanderen

https://www.demorgen.be/binnenland/een- … -bf83d963/

Ik wou deze och even delen omdat ik dit wel zorgwekkend vind en redelijk wat jongeren die er mee experimenteren. Wat vinden jullie?

"Probeer me niet te begrijpen hou gewoon van me"

Jouw leven verandert als bij toverslag op
het moment dat je gaat geloven in jezelf.

2

Re: 8% van de jongeren experimenteert met ZB in Vlaanderen

Dat zelfbeschadiging vaker voorkomt op middelbare scholen is inderdaad niks nieuws. Het is daarentegen wel zorgwekkend dat mensen ''experimenteren'' met zelfbeschadiging. Als je het mij vraagt vind ik dat mensen/jongeren die zichzelf express beschadigen omdat dat als voorwaarde van een weddenschap of challenge gesteld wordt, zichzelf kapot moeten schamen. Mensen hier op het forum hebben al genoeg stigmas en problematiek die aan zelfbeschadiging gekoppelt wordt, laat staan dat we het ook nog eens kunnen gebruiken dat jongeren ons voor de fun na gaan apen.


Ik vind het trouwens wel een mooi initiatief dat er meer aandacht voor gevraagd wordt/gaat worden, en dat er plannen gemaakt worden voor het behandelen van jongeren die met zelfbeschadiging te maken hebben en ook dat de ouders erbij betrokken worden. :)

3

Re: 8% van de jongeren experimenteert met ZB in Vlaanderen

Ik had nog nooit van die ice burn challenge gehoord, maar dat vind ik serieus wel heel ver gaan... En inderdaad wat Blue zegt, draagt dat wel extra bij aan alle stigma's die er al zijn, dat het voor aandacht is etc. Terwijl de mensen die zichzelf beschadigen waarbij het een echt probleem is, door dat soort challenges en mensen die "experimenteren" juist minder serieus worden genomen.

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law