1

Onderwerp: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

A.s. 24 april komt er weer een taboedoorbrekende documentaire van Jessica Villerius (o.a. van de Beschadigd-reeks). Deze zal om 20.25 uur te zien zijn op NPO3, met een speciale live aftertalk.

Meer info vind je hier, waarvan ook onderstaand stukje is gekopieerd:

In de BNNVARA 3Doc: Veda beslist zélf – Jong en een euthanasiewens, volgt documentairemaker Jessica Villerius veertien maanden lang de op dat moment 18-jarige Veda. Veda is pas elf jaar als ze zeker weet dat ze niet meer wil leven. Ze lijdt van jongs af aan aan vele psychische aandoeningen die het leven voor haar ondragelijk maken. Op haar 17de meldt ze zich aan bij de Levenseindekliniek in de hoop dat zij haar kunnen helpen met haar ultieme wens: euthanasie. Door de vele diagnoses die Veda door de jaren kreeg, lijkt de vervulling van die ultieme wens, juist moeilijker te worden. Want in hoeverre kan iemand met zo veel psychische problemen over haar eigen leven beslissen? En is iemand van 17 jaar met psychisch lijden niet veel te jong om ‘uitbehandeld’ te zijn?

Persoonlijk verwacht ik dat deze docu vrij heftig kan zijn. Ik wil dan ook zeggen dat het goed is om van tevoren te bedenken of je het aankan om de docu te bekijken of niet. Ook kan je de docu altijd naderhand terugkijken op NPO, zodat je al van anderen weet wat er in voorkomt en hoe heftig hij is.

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

2

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Klinkt inderdaad heftig, maar wel interessant (als ik dat zo mag zeggen..)

3

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Daar sluit ik me bij aan!
Ik denk dat ik het wel ga (terug)kijken als mijn gemoedstoestand het toelaat.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Interessant ! Ga hem zeker kijken, wanneer zie ik wel haha ;)

Heb de laatste dagen van Aurelia Brouwer en 'Too young to die' ook gekeken. Vond ze vrij heftig gezien het onderwerp, maar zeker het kijken waard. Dus ik wil deze ook graag kijken.

'love me when I least deserve it because that's when I really need it'

5

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

De docu met aftertalk is net afgelopen en heb ik bekeken. Ik ben niet snel getriggerd, maar ik kan me voorstellen dat dit een zeer pittige docu is voor veel mensen. Ik kan dan ook aanraden de docu alleen te kijken op een moment dat je het aankan en je goed in je vel zit. Al is het zeker het afwegen waard of het verstandig is om hem überhaupt te kijken.

Ik vond de docu zeer rakend, en Veda kan het allemaal goed verwoorden. Een typische Jessica Villerius-docu: rakend, rauw, taboedoorbrekend, achter de mens kijkend. Het deel waarin de naasten aan bod kwamen, vond ik persoonlijk minder rakend, maar wel met meer emotie wat de docu ten goede deed. Respect voor de oma, hoe mooi open en onveroordelend zij ernaar kijkt en met Veda en de situatie om gaat. Ook was het indrukwekkend om te zien hoe Veda door diepe dalen ging, maar op het einde een sprankje hoop vond, misschien juist wel door de opnames voor de documentaire, of juist door de ruimte die het euthanasietraject creeërde.

De aftertalk was zeker ook heel prettig, om weer even iets luchtiger terug te komen uit de docu. Als je zelf denkt dat de docu te heftig is, is alleen de aftertalk kijken een mooie middenweg.

Wie heeft hem nog meer gezien?

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

6

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Ik heb m opgenomen, kijk hem misschien morgen.

7

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Ook opgenomen, even zien wanneer ik hem kijk.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

8

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Ik heb hem niet opgenomen, maar wil hem wel terug kijken als ik me daar goed genoeg voor voel.

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

9

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Ik heb hem inmiddels gekeken, kan me aansluiten bij Semmie. Vond het mooi in beeld gebracht.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

10

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Ik sluit me ook aan bij Semmie, heb er eigenlijk niets aan toe te voegen.
Goed verwoord Semmie!  :thumbs:

11

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Dank jullie :). Goed verwoorden is mijn werk :D, dus als ik dat niet zou kunnen, zou het niet goed zijn *ROFL*.

At it's root, perfectionism isn't really about wanting to be perfect. It's about fear.
Fear of making a mistake. Fear of disappointing others. Fear of failure.
Fear of success.
- Michael Law

12

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Hahaha  :D

13

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Ik vind het opvallend dat deze docu overwegend positieve reacties ontvangt terwijl dat helemaal niet het geval was bij Aurelia Brouwers. Ik snap het niet.... Ik vond het aangrijpend hoeveel mensen zij is verloren aan zelfmoord. Ik ben blij dat wordt verteld hoe erg het psychisch lijden kan zijn, het chronisch aan psychische klachten lijden, maar die groep mensen die het niet wil begrijpen en denkt dat psychische problemen een kwestie zijn van wilskracht, die zal wel zo blijven denken. Ik vond het fijne gesprekken en ook goed dat ze liet zien hoe ze de herbelevingen zat was. De BIID was voor mij een beetje ver van mijn bed show, gelukkig voor mij.

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Maite schreef:

Ik vind het opvallend dat deze docu overwegend positieve reacties ontvangt terwijl dat helemaal niet het geval was bij Aurelia Brouwers. Ik snap het niet.... Ik vond het aangrijpend hoeveel mensen zij is verloren aan zelfmoord. Ik ben blij dat wordt verteld hoe erg het psychisch lijden kan zijn, het chronisch aan psychische klachten lijden, maar die groep mensen die het niet wil begrijpen en denkt dat psychische problemen een kwestie zijn van wilskracht, die zal wel zo blijven denken. Ik vond het fijne gesprekken en ook goed dat ze liet zien hoe ze de herbelevingen zat was. De BIID was voor mij een beetje ver van mijn bed show, gelukkig voor mij.

Ik zou die van Aurelia nog eens moeten bekijken om goed te vergelijken, maar wat ik me herinner is dat zij vooral verteld over haar keuze naar euthanasie en hoe ze haar laatste dagen ervaarde. Het verhaal van Veda is een tegenovergestelde ervaring.

En daarbij is het voor mij nogal gekleurd, omdat ik de wens wel begrijp maar niet achter de beslissing van de levenseinde kliniek sta. Alhoewel ik natuurlijk ervaringsdeskundige ben in psychisch lijden en suicidale gedachtens en wensen, kan ik moeilijk begrijpen waarom ze het op zo'n belachelijk jonge leeftijd goedkeuren. Ik vind de boodschap 'praat erover en neem de wens serieus' dan ook de beste optie.

Ik ben wel benieuwd naar de kritieken van de docu van Aurelia versus die van Veda dan....

'love me when I least deserve it because that's when I really need it'

15

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Dank voor je antwoord Dromenvanger. Het ging mij meer om de reacties op sociaal media. Ik  ben persoonlijk niet tegen euthanasie in de psychiatrie, zelfs al is niks zo onvoorspelbaar als psychische problemen. Je kunt nooit weten of iemand  "geneest." Ik vind dat iemand het recht heeft om aan te geven dat de lijdensweg te lang is, maar vooral dat het ziek-zijn erkenning verdient.

Re: Documentaire 'Veda beslist zélf - Jong en een euthanasiewens'

Ik ben wel benieuwd naar wat de andere reacties dan waren :)

'love me when I least deserve it because that's when I really need it'