1

Onderwerp: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Beste lotgenoten,

Vanuit de stichting bieden wij al een tijdje lotgenotenbijeenkomsten aan. Sinds corona vinden deze online plaats.

Nu willen graag in de toekomst weer fysieke bijeenkomsten gaan organiseren. Via deze weg willen we daarom graag peilen waar de behoeftes liggen van lotgenoten, we kunnen jullie hulp hierbij goed gebruiken!

Graag zouden wij van jullie horen of dit iets is waar jij graag naartoe zou willen gaan. En zo ja, in welke provincie zou je dit graag zien? En zo niet, heb jij dan een voorkeur voor een online bijeenkomst?

Wij vragen dit om zo goed mogelijk een beeld te kunnen krijgen van wat wij kunnen verwachten qua aanmeldingen. En om zo goed mogelijk te kunnen aansluiten aan jullie behoeftes.

Groetjes,
Doetie en Kira (Bliss)

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

2

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Wat een goed onderwerp.

Ik vraag me al vaak af of ik er baat bij zou hebben om een bijeenkomst met lotgenoten te hebben.
Hoewel ik dat superspannend zou vinden ben ik van mening dat het wel fijn zou zijn als je mensen in de ogen kunt kijken en je onder lotgenoten kan zijn en kan delen.
Ikzelf heb helemaal niks met online bijeenkomsten maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Qua provincie zou ik in principe Utrecht kiezen aangezien dat het meest centraal ligt.

Wij zijn niet onze diagnose!

3

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Hoi hoi, wat leuk!
Online lijkt mij ook niet veel aan. Wel is het even een dingetje of ik kan komen of niet. Ik moet me bij mijn ouders sowieso nog best veel verantwoorden en treinreizen is ook wel een drempel. Verder lijkt qua provincie lijkt
Mij Flevoland het meest centrale plekje. Hangt er een beetje vanaf hoe het ov nu is.
Maar dit is misschien meer mijn probleem weer.

Het leven is net een frikandel, je moet ‘m zelf speciaal maken

4

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Wat een leuk idee! Ik denk dat een lotgenotenbijeenkomst heel waardevol kan zijn voor mij. Een online bijeenkomst lijkt me wat minder, vind ik wat afstandelijker. Ik heb leiver fysiek.
Als plaats zou ik denken aan Utrecht. Ligt wel centraal voor iedereen. Maar als het wat meer noordelijker wordt (aangezien de meeste leden hier denk ik noordelijk wonen) vind ik het niet heel erg wat verder te reizen.

'Even thoug I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, foy You are with me.' Psalm 23:4

5

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Wat fijn dat jullie zo positief zijn en met ons mee willen denken!

Ik lees dus vooral dat fysiek duidelijk jullie voorkeur heeft. Waar ik dan ook nog wel benieuwd naar ben is; wat zouden jullie graag doen tijdens een fysieke bijeenkomst?

Nobody said it was easy.
No one ever said it would be this hard..

6

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Hoi hoi,

Persoonlijk heb ik niks met bijeenkomsten via videogesprek. Mij lijkt het wel fijn om gewoon een keer fysiek met lotgenoten in gesprek te kunnen, dus ik ben zeker voorstander van een fysieke bijeenkomst.

Wat betreft plaats is denk ik provincie Utrecht het meest centraal.

Verder denk ik dat het op zo'n bijeenkomst fijn is als er begeleide gespreksgroepen plaatsvinden, dus dat er iemand is die het voortouw kan nemen in een gesprek met een groep lotgenoten, want voor veel zal het best spannend zijn. Deze gesprekken zouden dan ook een bepaald thema kunnen hebben. Misschien is het wel leuk als je ook voorafgaand en/of achteraf nog even lekker een kopje koffie/thee met elkaar kunt drinken en dan nog wat kan kletsen met mensen die je die dag hebt leren kennen.

7

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Lijkt me heel fijn, weer een bijeenkomst! En dan ook hier een sterke voorkeur voor een fysieke bijeenkomst. Utrecht ligt inderdaad centraal en is met OV ook goed bereikbaar.

Ik ben in het verleden wel bij (fysieke) lotgenotenbijeenkomsten van de stichting geweest (en/of ook een/meer keer bij een SIAD, dat was misschien qua invulling anders maar wat wat was weet ik niet meer.) We hebben toen een keer iets creatiefs gedaan, in een kleiner groepje, en misschien deden andere groepjes wel iets anders (weet ik ook niet meer). Dat vond ik erg leuk en fijn, maar ook erg 'op mezelf'. Het gesprek aangaan met anderen vind ik ook fijn en helpend. Misschien is samen iets maken leuk (dus met elkaar aan 1 iets werken). Nou zijn er vast ook mensen die niet zo gek op creatief zijn als ik... wat ik zo fijn vind aan dat creatieve is dat het redelijk ontspannen met elkaar zijn is. Dat is wat mij betreft niet specifiek gelinkt aan creatief, maar meer aan met elkaar iets doen. Een spel doen of zoiets is voor mij ongeveer t zelfde wat dat betreft.

Als we met veel mensen zijn is het opdelen in kleinere groepjes misschien fijn omdat dat iets makkelijker praat/contact aangaan met elkaar.
En wat mausje zegt; gespreksgroepen, is ook fijn. Dan is het iets gestructureerder en kun je ook per thema/onderwerp met elkaar in gesprek.

Ik denk dat ik een combi van ontspannen/iets doen, en serieuzer een gesprek voeren fijn vind.

Sometimes something so broken can never be fixed
You always build it better the second time around

8

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Ik wil hier ook nog even reageren.

Ik zou heel graag weer naar een fysieke lotgenotenbijeenkomst komen, vond dat voor de corona ook altijd zo fijn en helpend die lotgenotendagen.
Wat mij betreft is Utrecht een prima locatie, makkelijk bereikbaar met ov.

En qua invulling tijdens zo'n bijeenkomst.. Mij lijkt het ook fijn om gespreksgroepen te hebben met een bepaald thema. Ook speelden wij in het verleden weleens het spel: 'een steekje los'. Dat vond ik ook altijd een mooie manier om in gesprek te komen met elkaar. En mij lijkt ook een creatieve activiteit leuk. Wat Vlinder ook schrijft ben ik het mee eens: een combi van ontspannen/iets doen, en een serieuzer gesprek voeren vind ik fijn.

Zou het echt tof vinden als er weer een fysieke bijeenkomst komt

The moment you think about giving up. Think of the reason why you held on so long

9

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Ah ja,  hier wilde ik ook nog reageren.

Ik zou het heel fijn vinden als er weer een fysieke lotgenoten dag zou komen. Ik dacht inderdaad ook aan het spel 'een steekje los'. Of iets creatiefs. Een gesprekgroep zonder activiteit erbij vind ik spannend.. De combi vind ik fijn.

Utrecht zou super zijn!

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west
Of 't wer altied wel weer licht - Ede Staal

10

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Als activiteit ga ik ook voor gesprekken. Bijvoorbeeld door het spel een steekje los of een thema. Of misschien iets van over de streep? Met over de streep ben je vaak niet de enige die over de lijn stapt wat ook wel erkenning kan geven. Daarnaast is het leuk om iets creatiefs te doen. Gewoon even lekker luchtig met elkaar kunnen ontspannen.

'Even thoug I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, foy You are with me.' Psalm 23:4

11

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Mooie ideeen hebben jullie al gegeven, en fijn dat er zo meegedacht word. Bedankt voor jullie input al!
Alle ideeën, en ook kwa activiteiten gaan we bundelen en meenemen in ons overleg.

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

12

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Wat noemen jullie allemaal mooie dingen!
Wat fijn om jullie enthousiasme te lezen, blijf vooral meedenken! :)

Nobody said it was easy.
No one ever said it would be this hard..

13

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Leuk dat dit weer een optie kan zijn. Ik weet zelf niet of ik zou komen, maar de lotgenotenbijeenkomst waar ik ben geweest had wel een leuke invulling. Iets creatiefs (we gingen tekenen) en het spelletje "Een steekje los". En we sloten af met het creatieve deel, wat het ook weer luchtig maakte. Ik durf niet meer te zeggen wat de tijden toen waren, maar het voelde wel erg kort voor mij. Maar dat kan voor de ander misschien anders aanvoelen.

There's nobody here but me and my reflection.

14

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Ik zag op social media een datum voor een fysieke lotgenotenbijeenkomst langskomen, maar op het forum is er niets over gedeeld. Is dat anders dan de lotgenotenbijeenkomst waar wij het hier over hebben?

There's nobody here but me and my reflection.

15

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Het klopt idd dat er een fysieke bijeenkomst gepland staat op 9 september. Uiteraard zijn jullie ook van harte welkom. Mocht je hierbij aanwezig willen zijn, wees dan welkom om je aan te melden.

Voor meer informatie zie onderstaande link;
https://www.zelfbeschadiging.nl/lotgeno … mber-2023/
Of, ook kun je informatie vinden via de instagram pagina van de LSZ.

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

16

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Ik had het een poosje terug ook gezien, is er alleen niet veel meer animo dan plekken voor de lotgenoten bijeenkomst? Ik heb helaas zoals het nu lijkt geen tijd die dag.

Het leven is net een frikandel, je moet ‘m zelf speciaal maken

17

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Ik ben wel benieuwd of er mensen van het forum aanwezig zullen zijn. Ik ben nog erg aan het twijfelen.

There's nobody here but me and my reflection.

18

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Ik kan helaas niet die dag, anders was ik wel erg graag aanwezig geweest

19

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Wat ik begrepen heb is het maar met 6 mensen en 2 begeleiders of begrijp ik het verkeerd.

Wij zijn niet onze diagnose!

20

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Oh dat is wel heel weinig :D

There's nobody here but me and my reflection.

21

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Aangezien er zo weinig plekken zijn is het misschien ook handig om te melden of er nog plaatsen zijn/wanneer er geen plaatsen meer zijn(?)

22

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Ons schreef:

Wat ik begrepen heb is het maar met 6 mensen en 2 begeleiders of begrijp ik het verkeerd.

Dit klopt niet. :)
Wel klopt het dat er beperkte plekken voor deelname beschikbaar zijn, zoals dit ook het geval is voor de online bijeenkomsten. Op dit moment zijn er nog plekken beschikbaar!

Om eventuele verwarring te voorkomen/ontnemen; dit betreft geen lotgenotendag, maar een lotgenotenbijeenkomst. Vandaar dat het kleinschaliger is. ;)

Nobody said it was easy.
No one ever said it would be this hard..

23

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Dit is wat op de site van LSZ staat vandaar dat ik dit denk.

"Datum: zaterdagmiddag 9 september van 14.00 tot 16.00 uur
Locatie: De Kargadoor in Utrecht

Bij de bijeenkomst kunnen maximaal 6 lotgenoten aansluiten, de bijeenkomst zal begeleid worden door 2 van onze ervaringsdeskundigen. Ook als je er al een keer eerder bij bent geweest, ben je welkom om nog eens mee te doen."

Wij zijn niet onze diagnose!

24

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Ik ben nu eigenlijk ook heel benieuwd wat het verschil is tussen een lotgenotendag en een lotgenotenbijeenkomst, als ik dat mag vragen.

25

Re: Brainstormen fysieke lotgenotenbijeenkomst(en)

Deze omschrijving is gericht op de online lotgenotenbijeenkomst, deze bijeenkomst gaat over een fysieke lotgenoten bijeenkomst en deze is iets anders ingericht dan de online bijeenkomst, waarover deze omschrijving gaat die Ons nu benoemd ;)

Mochten jullie erbij willen zijn, meld je dan vooral aan. We zouden het zeker leuk vinden om ook jullie te zien.

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.