1

Onderwerp: Je zal het maar hebben

Dit programma begint vanavond weer.
In de 1e aflevering komt ook iemand met de diagnose DIS aan het woord.
Npo3 om 21:20

Not broken, just bent

2

Re: Je zal het maar hebben

Ik had het doorgekregen via mijn lotgenotengroep. Ben benieuwd of het een beetje representatief is. Ik vind vaak dat het nogal verkeerd word voorgesteld/weergegeven

Wij zijn niet onze diagnose!

3

Re: Je zal het maar hebben

Dat ben ik met je eens. Ben benieuwd naar vanavond....

Not broken, just bent

4

Re: Je zal het maar hebben

Ik heb het net gekeken en ik vind hier toch iets van. Niks ten nadele van hun en ik trek het ook niet in twijfel maar ik voel me niet gerepresenteerd hierdoor. Deze jongeman was ik al eens op youtube tegengekomen en ik vind het raar dat die filmpjes er niet meer opstaan. Het kan natuurlijk aan mij liggen maar het voelde toch een beetje als een freakshow en ik merk dat het wat met me doet. Als er serieus mee omgegaan zou worden waarom dan geen verwijzing naar Dis is me of caleidoscoop?? Ik had voorgesteld om dit samen met mijn vrouw te kijken maar ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben.

Ik vind het een gemiste kans en jammer, het stemt me verdrietig dat er weer een beeld gecreƫerd word van totale chaos en overgave aan alters/delen. Deze delen zijn ontstaan door ernstig trauma en het "systeem" doet er alles aan om maar zo gewoon mogelijk te leven en niks te laten merken. Iedereen is natuurlijk anders maar ik voel me niet prettig na deze uitzending.

Wij zijn niet onze diagnose!

5

Re: Je zal het maar hebben

Fijn dat je even deelt hoe het voor jou is. Het verhaal van de uitzending hoeft jouw verhaal niet te zijn, al is het jammer dat de (h) erkenning ontbreekt. Ik hoop dat je het mee kan nemen naar de lotgenotengroep waar je wel de (h) erkenning vindt. Veel sterkte  :hug:

"He'd only heard of dragons, and though he'd never seen one, he was sure they existed." - Dee Marie

6

Re: Je zal het maar hebben

Rot dat het je zo raakt. Ik heb het nog niet gezien maar ik kan me er wat bij voorstellen. Dit soort dingen worden inderdaad niet altijd heel goed weergegeven. Maar wat het ook lastig maakt om dat goed te doen, is omdat het voor iedereen anders is (over het algemeen).

Ik hoop dat je het inmiddels wat hebt kunnen laten zakken. En inderdaad wat Ellen zegt, misschien ook wel een goed onderwerp om in te brengen bij je lotgenotengroep.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

7

Re: Je zal het maar hebben

Ik vond het een beetje theatraal gebracht. Maar misschien is dat ook wel nodig op tv. Want wat jij zegt, Ons, dat je zo normaal mogelijk probeert te leven dat komt natuurlijk niet over op televisie.
Ik vond geen herkenning in de uitzending, dat vond ik jammer.

Not broken, just bent

Re: Je zal het maar hebben

Ik voel me er ook heel naar bij, vooral door de keuze van de programmamakers om (weer!) Iemand die heel extravagant is uit te kiezen. Maar 5% van de mensen met DIS kun je op deze manier zien switchen, bij het merendeel is het veel meer verstopt. Dit zal wel het interessantst zijn op tv, het geeft mooie beelden en een goed verhaal. Maar het is niet hoe iemand met DIS leeft over het algemeen. Ik zou willen dat ze het eens realistisch laten zien.

Adem in, adem uit en herhaal indien nodig :)

9

Re: Je zal het maar hebben

Dat ben ik met je eens Leesbeest. Ik denk dat het op deze manier neerzetten van iemand met DIS niet helpend is. Helaas is het zo dat dit meer mensen verbaasd en zoals je zelf zegt mooiere beelden geeft op TV.

Wij zijn niet onze diagnose!

10

Re: Je zal het maar hebben

Ik heb de aflevering ook gezien en ik ken hun al via TikTok, maar ik vond de represenatie ook wel erg "positief"...

"Broken crayons still color"