Onderwerp: Serie: Dag en Nacht, seizoen 3 NPO start

Ik heb vandaag de eerste aflevering gezien en vroeg me af of meer mensen keken.
Seizoen 3 van dag en nacht gaat over de psychiatrische afdeling in een ziekenhuis.

TRIGGER
Er zitten in de eerste aflevering beelden in van iemand die zichzelf beschadigd. Ik vindt het best veel omdat je nooit zo veel tegelijk op een afdeling hebt en meekrijgt.

https://npo.nl/start/serie/dag-nacht/afleveringen

Het leven is net een frikandel, je moet ‘m zelf speciaal maken

2

Re: Serie: Dag en Nacht, seizoen 3 NPO start

Toevallig ben ik een paar dagen geleden met de serie begonnen, ik zit nu net in seizoen 2.
Ik ben tot nu toe onder de indruk en ben al een paar keer tot tranen toe geroerd.
Ben benieuwd naar het 3e seizoen over de psychiatrie.

3

Kunnen jullie de afleveringen nog zien? Ik krijg een foutmelding als ik op een aflevering klik en wil even checken of het een verschil maakt als je vanuit Nederland kijkt of niet.

"He'd only heard of dragons, and though he'd never seen one, he was sure they existed."

Ik heb er vanmiddag 2 gekeken dus toen deden ze het nog.

Hoe ze het vormgegeven hebben staat voor mij haaks op mijn eigen ervaringen. Maar ik realiseer me ook dat ik een kliniek altijd vanuit 1 perspectief heb gezien, mijn eigen. Ik kende geen verhalen van andere patienten. Dus ik weet niet of dat de reden is dat het zo onecht voelt of dat het echt een gekke setting is.

Adem in, adem uit en herhaal indien nodig :)

@leesbeest
Kan je daar een voorbeeld in noemen?

Zelf heb ik geen ervaring met een paaz en kende ik die patiëntengroep ook niet heel goed. In mijn hoofd zijn dat vaker mensen die medische zorg nodig hebben. Denk aan eetstoornissen,FNS, gevolgen suïcidaliteit etc.
Wel zie ik overeenkomsten (en zeker ook verschillen) met mijn crisisopname en hoe dingen gaan. Zelf vindt ik dit misschien ook wel wat stereotyperend met sommige ziektebeelden.

Ik vindt ook niet alles helemaal realistisch, het is natuurlijk ook maar een serie. Daarbij willen ze het ook interessant en kijkbaar maken. Ik ben er inmiddels doorheen. De laatste aflevering ontroerde mij lichtelijk maar op mooie en goede manier. (Zonder spoilers)

Ellen schreef:

Kunnen jullie de afleveringen nog zien? Ik krijg een foutmelding als ik op een aflevering klik en wil even checken of het een verschil maakt als je vanuit Nederland kijkt of niet.

Ik heb er net nog een kunnen kijken.

”Soms vecht je moedig met vuisten en woorden en vuur.
Soms vecht je door je op te rollen tot een klein balletje, de wereld en de monsters buiten sluitend.
Soms vecht je door op te geven, en de strijd over te laten aan iemand die voor jou kan vechten.
En soms val je alleen maar dieper.”

In de serievworden best dingen tussen medewerkers onderling gezegd, die best lelijk zijn en in bijzijn van clienten zijn ze poeslief. Veel van die dingen kreeg ik gewoon recht in mn gezicht.

Adem in, adem uit en herhaal indien nodig :)

8

Leesbeest schreef:

In de serievworden best dingen tussen medewerkers onderling gezegd, die best lelijk zijn en in bijzijn van clienten zijn ze poeslief. Veel van die dingen kreeg ik gewoon recht in mn gezicht.

Ja, eens. Dit stukje maakt mij ook wel een beetje bang %)

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

Bij mij was dit ook veel poeslief naar mij. En bot/echt lelijk in mijn dossier. En onderling krijg je natuurlijk niet allemaal mee. Dit vind ik ook lastig omdat het het vertrouwen kan aantasten als je iemand zijn 2 kanten ziet.