26

Re: Anita wordt opgenomen

@Mockingbird - Ja! Gewoon doen! Begrijpelijk dat je dit niet hier 'open en bloot' neer wil zetten.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

27

Re: Anita wordt opgenomen

Ik ben ook heel benieuwd, wil het zeker gaan kijken.

28

Re: Anita wordt opgenomen

Ik moest even zoeken op de app maar heb gevonden waar ik hem 'live' kan bekijken.
Oftewel, ik kijk hem zo tegelijk met degenen die voor de tv zitten ipv achteraf.  :-D

29

Re: Anita wordt opgenomen

Ik zit er ook klaar voor :-)

30

Re: Anita wordt opgenomen

Ik zit ook voor de buis nu.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

31

Re: Anita wordt opgenomen

Ik vind het tot nu toe niet een erg prettig programma.

32

Re: Anita wordt opgenomen

Nee, ik ook niet. De mensen worden voor mijn gevoel echt belachelijk gemaakt, neergezet als 'gekken'. Ik denk dat dit programma veel mensen bevestigd in hun vooroordelen.

Hoewel ik het stukje van dat jongere meisje die uitlegt hoe ze zich voelt als ze manisch is en dat haar werk het niet weet wel heel sterk vind.

33

Re: Anita wordt opgenomen

Nee ik ook echt niet! Juist de focus op de stereotyperende verhalen.

34

Re: Anita wordt opgenomen

Dit helpt gewoon ook echt niet om het stigma en het taboe te doorbreken. Als ik als leek dit programma zou kijken zou ik alleen maar mijn vooroordelen bevestigd krijgen als ik die had gehad.

35

Re: Anita wordt opgenomen

Ja precies! Dat gevoel heb ik ook.

36

Re: Anita wordt opgenomen

34HilkeVandaag 22:48:26
Dit helpt gewoon ook echt niet om het stigma en het taboe te doorbreken. Als ik als leek dit programma zou kijken zou ik alleen maar mijn vooroordelen bevestigd krijgen als ik die had gehad.
33Know-it-allVandaag 22:47:11
Nee ik ook echt niet! Juist de focus op de stereotyperende verhalen.
32EvyVandaag 22:44:02
Nee, ik ook niet. De mensen worden voor mijn gevoel echt belachelijk gemaakt, neergezet als 'gekken'. Ik denk dat dit programma veel mensen bevestigd in hun vooroordelen.
Hoewel ik het stukje van dat jongere meisje die uitlegt hoe ze zich voelt als ze manisch is en dat haar werk het niet weet wel heel sterk vind.
31HilkeVandaag 22:36:35
Ik vind het tot nu toe niet een erg prettig programma.
+1

Houdt de wet van drie in ere,
driemaal zullen jouw daden wederkeren.
Leer deze Wet en leer hem goed,
dat wat je zaait, je ook oogsten moet.

37

Re: Anita wordt opgenomen

De meid die manisch is, respect! Topper.
Voor de rest is het gewoon but en jammer. Steoreotype Borderline vrouw word weer gelinkt aan AM, jammer..

38

Re: Anita wordt opgenomen

SpiritOfLife schreef:

De meid die manisch is, respect! Topper.
Voor de rest is het gewoon but en jammer. Steoreotype Borderline vrouw word weer gelinkt aan AM, jammer..

Stereotype borderline vrouw.. Dat vind ik dan wel weer erg lomp overkomen en tekort doen aan die vrouw.
En ja, zij beschadigt zichzelf, dat hoort bij haar problematiek. En am is ook iets wat erg veel voorkomt bij de borderline persoonlijkheidsstoornis, dat is ook gewoon de werkelijkheid.
Ik heb niet het idee dat ze het zo hebben neergezet dat am ALLEEN bij borderline voorkomt, het kwam bij deze vrouw voor en ja zij heeft wel die stoornis.

39

Re: Anita wordt opgenomen

Sweetdreams schreef:
SpiritOfLife schreef:

De meid die manisch is, respect! Topper.
Voor de rest is het gewoon but en jammer. Steoreotype Borderline vrouw word weer gelinkt aan AM, jammer..

Stereotype borderline vrouw.. Dat vind ik dan wel weer erg lomp overkomen en tekort doen aan die vrouw.
En ja, zij beschadigt zichzelf, dat hoort bij haar problematiek. En am is ook iets wat erg veel voorkomt bij de borderline persoonlijkheidsstoornis, dat is ook gewoon de werkelijkheid.
Ik heb niet het idee dat ze het zo hebben neergezet dat am ALLEEN bij borderline voorkomt, het kwam bij deze vrouw voor en ja zij heeft wel die stoornis.

Ik snap je reactie wel maar ik heb juist het idee dat ze eens wat dieper bij haar hadden mogen kijken want nu blijft het beeld juist hetzelfde wat veel mensen denken en dat bps juist veel gradaties heeft.

40

Re: Anita wordt opgenomen

Net terug gekeken, zelf nu voor een bor bed binnen ggz centraal dus kon niet live meekijken. Vanmorgen bij ontbijt werd er nog wel over gesproken.

Vond het niet taboe doorbrekend, meer een kijkje in de keuken en voelde ook wel wat bangmakerij.

41

Re: Anita wordt opgenomen

Ik heb het net teruggekeken maar het gaf mij niet een heel lekker gevoel. Misschien komt het op mensen die niet zoveel weten over dit wel een 'fijn' programma, maar vind zelf dat het heel anders in elkaar gezet kon worden. Weet ook niet zo goed wat ik van Anita vind in dit programma...
Dat meisje met manische periodes (anna dacht ik?), enorm knap!

42

Re: Anita wordt opgenomen

Ben t nu aan t kijken, maar... Hoe zij borderline omschrijft, dat klopt gewoon niet??

43

Re: Anita wordt opgenomen

Ik moet zeggen dat ik het heel erg apart vond om dit programma te zien.
Ik ben zelf bij de Meregaard in Almere in behandeling geweest.

44

Re: Anita wordt opgenomen

Late reactie, maar vond er ook niet echt iets aan, beetje steriotiepe mensen en ze worden gewoon belachelijk gemaakt zo. Hier doorbreek je het tabou niet echt mee!.

45

Re: Anita wordt opgenomen

Maandag 3 oktober, 22.05 uur, start het tweede seizoen van het programma Anita wordt Opgenomen. Dit keer draait Anita een aantal maanden mee in een verslavingskliniek en leeft ze mee met de cliënten en medewerkers. Los van het leven in de kliniek volgt Witzier ook het vervolgtraject: afkicken van een verslaving stopt immers niet in de kliniek, daarna begint het pas.

Voor het tweede seizoen van dit programma wordt er gefilmd in twee verslavingsklinieken van Novadic-Kentron, de Brabantse instelling voor verslavingszorg. In de afleveringen volgt Anita cliënten, behandelaars en verpleegkundigen. De kijker ziet hoe het leven eraan toe gaat in een wereld waarvan de deuren normaal gesproken gesloten blijven voor buitenstaanders.

Anita Witzier: “Ik hoop dat er door dit programma meer begrip ontstaat voor verslaafden. Er is vaak een eenzijdig beeld over mensen met een verslaving of de oorzaken hiervan. Onbekend maakt onbemind. Doordat ik in de kliniek meedraai - van het ochtendritueel tot en met het naar bed gaan - zie, hoor en voel ik wat deze mensen doormaken”.

Ook volgt Anita de ambulante zorg voor of na de opname in de kliniek. Verslavingszorg beperkt zich namelijk niet alleen tot opname in een kliniek, maar begeleidt cliënten soms nog lang daarna om de verslaving de baas te worden. In dit seizoen van Anita wordt Opgenomen komen diverse vragen aan bod: Wat betekent het om verslaafd te zijn? Kan een verslaving iedereen overkomen? Is verslaving een ziekte? Hoe gaat de buitenwereld ermee om? Hoe worden verslaafden geholpen? Welke invloed heeft verslaving op het dagelijkse leven en bestaat er een leven zonder?

46

Re: Anita wordt opgenomen

Ik ga weer volgen.

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

47

Re: Anita wordt opgenomen

Ik ga het ook weer proberen te volgen!

48

Re: Anita wordt opgenomen

Interessant, ik ga ook weer kijken!

49

Re: Anita wordt opgenomen

Ik ga het nu ook kijken.

50

Re: Anita wordt opgenomen

Hoe vinden jullie het tot nu toe?