1

Onderwerp: Anita wordt opgenomen

Vanaf maandag 16 februari zendt de KRO het programma Anita wordt Opgenomen uit op NPO1.  In dit nieuwe programma verblijft Anita een aantal weken in een psychiatrische kliniek en leeft ze mee met de cliënten en medewerkers.
Er is in Nederland bij het grote publiek nog veel onwetendheid over de behandelmethodes van psychische ziektes. Anita Witzier: “De psychiatrie is voor veel mensen taboe en onbekend maakt onbemind. Daarom vind ik het belangrijk dat hier meer aandacht voor komt. In dit programma maken we van dichtbij mee wat er achter de deuren gebeurt bij een psychiatrische kliniek. Ik hoor de verhalen van mensen, leer hun problemen kennen en begrijpen en zie hoe hun situatie zich ontwikkelt. We hopen op deze manier de onwetendheid over mensen met een psychische ziekte weg te nemen zodat er meer begrip ontstaat”.

In de afleveringen volgt Anita cliënten, behandelaars en verpleegkundigen. Op deze manier krijgt de kijker een unieke kijk hoe het leven eraan toe gaat in een wereld waarvan de deuren normaal gesproken dicht blijven voor buitenstaanders.

Anita wordt Opgenomen wordt gemaakt in samenwerking met GGz Centraal en wordt geproduceerd door Skyhigh TV.

http://pers.kro.nl/programmas/anita-wor … -opgenomen

Maandag 16 februari 22.05u NPO1

2

Re: Anita wordt opgenomen

Ik had vorig jaar al iets gelezen over dat Anita Witzier dit ging doen, ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

3

Re: Anita wordt opgenomen

Klinkt erg interessant, bedankt voor het delen!

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

4

Re: Anita wordt opgenomen

Ik zag het laatst al ergens voorbij komen, ben ook benieuwd!

5

Re: Anita wordt opgenomen

hier ben ik ook wel heel erg benieuwd naar! :)

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

6

Re: Anita wordt opgenomen

Ben heel benieuwd. Ook waar Enzo want ik heb ook bij ggz centraal gezeten

7

Re: Anita wordt opgenomen

Oeee intressant! Goed dat ze dit doet!
Ze loopt mee in hilversum en almere!

8

Re: Anita wordt opgenomen

Dit kwam ik nog tegen op internet over de eerste afdeling, gaat ook over zelfbeschadiging.

In de eerste aflevering gaan voor het eerst de deuren open van twee psychiatrische klinieken; de Meregaard in Almere en de Rembrandthof in Hilversum. Anita kennis met de patiënten van de open en gesloten afdelingen. Zo ontmoet ze Jur (27) die is opgenomen omdat hij in een manie de mensheid wilde waarschuwen voor terroristen. Ook ontmoet ze Floor (27) en Amanda (31), die vertellen waarom ze zichzelf snijden. Diphda (43) heeft last van schizofrenie en verblijft op de gesloten afdeling. Tijdens het tuinieren vertelt Diphda dat ze met diergeesten praat. Verder komt Anita in gesprek met Willy (55) tijdens het puzzelen. Ze denkt met een verpleegkundige te praten, maar zodra Willy begint over een reis naar een eiland op een schip en Kapitein Haak beseft Anita dat ze met een patiënt praat.

9

Re: Anita wordt opgenomen

Klinkt wel interessant.

10

Re: Anita wordt opgenomen

Interessant, ben benieuwd!

11

Re: Anita wordt opgenomen

Ik ben benieuwd ik ga zeker kijken

Houdt de wet van drie in ere,
driemaal zullen jouw daden wederkeren.
Leer deze Wet en leer hem goed,
dat wat je zaait, je ook oogsten moet.

12

Re: Anita wordt opgenomen

Ik ga dit zeker volgen, had er al eerder van gehoord via die psychiatrie facebook pagina

13

Re: Anita wordt opgenomen

ik ga deze ook volgen, klinkt interessant

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

14

Re: Anita wordt opgenomen

Ik ben heel benieuwd, ik hoop dat het een beetje een correct beeld geeft van hoe het er aan toe gaat in een psychiatrische kliniek.

15

Re: Anita wordt opgenomen

Ik ben benieuwd. Ben ook wel nieuwsgierig naar hoe ze het hebben aangepakt wat betreft de privacy. Lijkt me ingewikkeld.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west
Of 't wer altied wel weer licht - Ede Staal

16

Re: Anita wordt opgenomen

nieuwsgierig naar hoe ze dat hebben aangepakt
en wat voor resultaat het heeft opgeleverd

17

Re: Anita wordt opgenomen

Ik ben heel benieuwd en ga zeker kijken!

18

Re: Anita wordt opgenomen

Ik ga hem kijken als
Ik die dag niet al teveel last van triggers heb

Houdt de wet van drie in ere,
driemaal zullen jouw daden wederkeren.
Leer deze Wet en leer hem goed,
dat wat je zaait, je ook oogsten moet.

19

Re: Anita wordt opgenomen

Ik gok dat het veel rooskleuriger wordt voorgespiegeld dan dat het daadwerkelijk is.
Heb zelf geen heel goede ervaringen met GGz Centraal, zeker niet wb de opnameperiode. ;)

20

Re: Anita wordt opgenomen

Ik ben heel erg benieuwd en ook een beetje huiverig omdat ik zelf ook meerdere keren kort op een van die afdelingen uit de docu heb gezeten. Het voelt dan best wel confronterend om nu in de promo al alles te herkennen en bekende verpleegkundigen voorbij te zien komen... Maar ik ga zeker wel kijken.

21

Re: Anita wordt opgenomen

Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien.
Ga zeker kijken morgen.

22

Re: Anita wordt opgenomen

Mockingbird schreef:

Ik ben heel erg benieuwd en ook een beetje huiverig omdat ik zelf ook meerdere keren kort op een van die afdelingen uit de docu heb gezeten. Het voelt dan best wel confronterend om nu in de promo al alles te herkennen en bekende verpleegkundigen voorbij te zien komen... Maar ik ga zeker wel kijken.

Dat lijkt me wel heel erg vaag inderdaad, hoop dat het dan niet gaan triggeren.

23

Re: Anita wordt opgenomen

Ben benieuwd, zelf word ik ook behandeld door GGZ centraal dus kijken of mijn ervaring beetje overeen komt met wat getoond word op tv.

24

Re: Anita wordt opgenomen

Net de promo gezien en heb t idee dat het een beetje stereotyperend is. Hoop dat mijn gedachte onjuist is

25

Re: Anita wordt opgenomen

SpiritOfLife schreef:
Mockingbird schreef:

Ik ben heel erg benieuwd en ook een beetje huiverig omdat ik zelf ook meerdere keren kort op een van die afdelingen uit de docu heb gezeten. Het voelt dan best wel confronterend om nu in de promo al alles te herkennen en bekende verpleegkundigen voorbij te zien komen... Maar ik ga zeker wel kijken.

Dat lijkt me wel heel erg vaag inderdaad, hoop dat het dan niet gaan triggeren.

Ik merk wel dat ik de behoefte voel om hierover te delen, maar hier op het openbare stuk voelt het te kwetsbaar. Is het goed als ik zo even een nieuw topic open in WOYM?