1

Onderwerp: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Trigger waarschuwing voor suïcide!

Vanavond om 21:15 op NPO2 komt de documentaire van Zembla: 'Linda is gesprongen'

Een suïcidale vrouw springt van haar flat en sterft voor de ogen van een groep spelende kinderen. Het was bekend dat ze psychiatrisch patiënt was, maar de verantwoordelijke instelling weigerde haar op te nemen.

Oudejaarsavond 2015. Voor de ogen van een groep spelende kinderen springt Linda van haar flat haar dood tegemoet. Het was bekend dat ze leed aan psychische stoornissen en al eerder zelfmoordpogingen had ondernomen. Zembla zoekt uit hoe het kwam dat er desondanks niet ingegrepen werd door de instanties.

Psychotische klachten
Met name GGZ Breburg ligt onder de loep. De instelling was verantwoordelijk voor de behandeling van Linda. Haar behandelaars wisten dat ze leed aan borderline en dat ze psychotische klachten had. Meerdere malen had Linda zelf verzocht opgenomen te worden. Ook haar moeder en zus drongen hierop aan. Breburg weigerde. Waar ligt de grens van de eigen verantwoordelijk van de patiënt en wie draait er op voor de maatschappelijke schade als het misgaat?

2

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Oeh, klinkt heftig. Ik ga hem onthouden voor een andere keer!

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

3

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik ga hem ook onthouden. Ik ga hem nu eerst niet kijken omdat ik denk dat ik me alleen maar kwaad ga maken.

4

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik ga het nu kijken.

5

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

ruk die heb ik gemist naja morgen maar op gemist.nl dan

6

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik heb hem net gekeken.
Wat is die GGz-instelling nalatig geweest zeg, echt te erg voor woorden gewoon. :!

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik zit 'm nu te kijken. Ik vind het erg heftig en echt heel sneu voor alle naasten en Linda zelf.
Die ggz-instelling is echt behoorlijk nalatig geweest, echt heel erg. Ik hoop dat er hierdoor wat verbeterd gaat worden want zo hoort het niet te gaan.

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik heb het niet gezien, ga zeker wel kijken als ik straks thuis ben.

Ik heb persoonlijk ook wel meegemaakt dat wanneer je de stempel borderline hebt ze je minder serieus nemen.
Een vriendin van mij moest opgenomen worden en omdat ze borderline diagnose had waren ze erg terughoudend.
Tot ze een psychotische episode kreeg voor de zoveelste keer, toen kreeg ze een ibs.

Toen ze opnieuw onderzocht werd bleek de diagnose borderline niet te kloppen en bleek ze bipolair te zijn en ineens kon er veel meer.

'love me when I least deserve it because that's when I really need it'

9

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik heb het teruggekeken en schrik wel van de nalatigheid van GGZ Breburg. Ze hebben echt een hoop steken laten vallen en komen er gewoon mee weg ... Heel triest - triest voor Linda, voor haar zus en moeder, voor de flatbewoners en met name ook voor Sally.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

10

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Sorry.x schreef:

Ik heb het teruggekeken en schrik wel van de nalatigheid van GGZ Breburg. Ze hebben echt een hoop steken laten vallen en komen er gewoon mee weg ... Heel triest - triest voor Linda, voor haar zus en moeder, voor de flatbewoners en met name ook voor Sally.


precies dat

11

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik kijk het nu terug. Wat heftig!

12

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik vond het ook erg heftig om te zien hoe Ggz Breburg Linda in de kou heeft laten staan..
Ik zit zelf ook bij Ggz Breburg (alleen niet in Breda), en ik hoop dat ze inmiddels van deze fouten hebben geleerd.

13

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik heb m net gekeken. Wat ontzettend heftig... Echt heel erg dat dit kan gebeuren onder het mom van autonome behandeling, terwijl ze zwaar psychotisch was...

14

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik heb hem net ook gekeken. Ik heb er gewoon geen woorden voor, vind het vreselijk.

15

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Vond het een heel heftige documentaire.

16

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Pfff heftige documentaire ggz breburg is erg nalatig geweest hier,  arme Linda, wat heeft zij een verschrikkelijk leven gehad.

17

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Wat erg voor Linda. En ook dat meisje wat haar heeft zien springen.
Ontzettend slecht van de GGZ dat ze een psychotische vrouw die niet voor zichzelf kan zorgenen die misschien wel 200 keer heeft gevraagd/gesmeekt om een opname aan haar eigen lot overlaten.

18

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik heb hem net ook gekeken, wat enorm heftig zeg. Wat triest dat het zo gelopen is. En wat slecht van GGZ breburg. Wel echt goed dat dit aan het licht komt, hoop dat het serieus genomen word en helpt om zulk soort situaties in de toekomst te voorkomen.

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik heb hem vorige week ook gezien. Jeetje wat vond ik hem heftig.
Dat meisje wat Linda heeft zien springen, de buurman die haar al eens had gevonden bij de trap.
Heftig hoor. Wat een zwaar leven heeft Linda zelf ook moeten hebben :(

'love me when I least deserve it because that's when I really need it'

20

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Net gekeken. Ik vind het enorm heftig. Ben eigenlijk met stomheid geslagen. Geen woorden voor. Hoe erg kan je als instelling falen?! Gewoon bewust risico's nemen, keer op keer. Ongelofelijk dit. Echt heel erg triest. Voor Linda maar ook haar familie en buurtbewoners. Vooral dat kleine meiske.
Ik word hier echt heel boos en verdrietig van.

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Heb hem net ook teruggekeken, bedankt voor de tip.

Dat zoiets nog moet gebeuren in een moderne maatschappij en in een zo'n welvarend land als Nederland. Belachelijk. Geen woorden voor. Hopelijk gaan ze er bij die instelling nu iets van leren.

I'd rather stay here, with all the madmen.

22

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

heftig, deze docu!! Heel moeilijk om te zien, ook deels herkenbaar en heel veel respect voor zulke sterke buurtbewoners en familie!

23

Re: Vanavond Zembla - Linda is gesprongen (TW)

Ik heb hem gezien, ik vind hem heftig maar ook extreem herkenbaar. Politiek moet hier toch echt aandacht aan gaan besteden vind ik.