1

Onderwerp: Last Man Standing

Vandaag hebben LSZ-ers Iris, Marloes en Saskia meegedaan aan Last Man Standing. Ze hebben zes uur lang op een paal gestaan om geld in te zamelen en om aandacht te vragen voor de lange wachtlijsten binnen de GGZ.

https://scontent-frt3-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19399249_1631181706905944_4687967660096797983_n.jpg?oh=4b4e0200fb1c1dbb63c95730aba569e7&oe=59CE15F4

De actie, ‘Last Man Standing’, is georganiseerd door MIND, een organisatie van en voor mensen die te maken hebben met psychische problemen. Om aandacht te vragen voor de lange wachtlijsten en de gevolgen daarvan, gaan meer dan honderd mensen op 24 juni zes uur lang op een paal van twintig bij twintig centimeter staan in het Markermeer. Die palen staan symbool voor hoe moeilijk het is hoop te houden als je lang op een wachtlijst staat.

Meer informatie staat in dit artikel: https://zembla.vara.nl/nieuws/met-een-g … -half-jaar

Foto's zijn te zien op Facebook: https://www.facebook.com/Stichting-Zelf … 229885473/

Top gedaan Iris, Marloes en Saskia!  :welldone:

https://scontent-frt3-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19400129_1630992753591506_6541029086572918322_n.jpg?oh=0c3eadb26224f4bfd331063c9a1b87e4&oe=59D91A96

The truth is: everyone is going to hurt you, you just have to decide who is worth the pain.

Re: Last Man Standing

Toppers!! :no1:  *DANCE*  :thumbs:

3

Re: Last Man Standing

Wat goed!   *DANCE*  :yeah:

4

Re: Last Man Standing

En niet te vergeten ook een welverdiende shout-out naar Still Lost en Tsukiyo die ook hebben deelgenomen aan Last Man Standing. :)

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

Re: Last Man Standing

Ik ben zooo trots op iedereen die meegedaan heeft. Toppers!  :verywelldone:

6

Re: Last Man Standing

Trots op jullie! Goed gedaan! :thumbs:

Scars remind us where we've been.
They don't have to dictate where we're going.

7

Re: Last Man Standing

Ik vind het een hartstikke mooie actie. En ik vind het super goed van jullie dat jullie het volgehouden hebben. Echt dikke duim omhoog  :thumbs:  :thumbs:  :thumbs:  :thumbs:

Ik wil alleen even inhaken op een stukje van het artikel.

Ik qoute:

als iemand een gebroken been heeft, wordt die persoon ook niet naar huis gestuurd met de boodschap dat hij op een wachtlijst moet. Dan is het een ‘acuut probleem’ en is er meteen hulp. Maar psychische problemen zijn soms ook heel acuut en zelfs levensbedreigend. Waarom is er dan niet meteen hulp?”

Een gebroken been of een andere verwonding is vaker ook acuut te behandelen en te verhelpen. Het wordt rechtgezet/gespalkt/gehecht/geopereerd etc etc. Daarna kun je meestal weer naar huis. Iemand met een depressie/aandoening/psychische problemen etc etc, daar ligt vaker een onderliggend probleem bij dat niet zo een twee drie binnen een uurtje opgelost kan worden. Hier moeten ook genoeg behandelaars voor aanwezig zijn. Een dokter verbind het gebroken been en gaat dan door met de volgende patient. Een behandelaar is vaak maanden of zelfs jaren bezig met één patient. Daar gaat dus veel meer tijd inzitten. Je kunt het vergelijken met bijv de mcdonalds en elk ander restaurant. Bij beide komen mensen om te eten. De mcdonalds levert alleen sneller. Daardoor kunnen zij ook meer klanten helpen. Bij een normaal restaurant duurt het allemaal wat langer omdat het eten verser en uitgebreider is. Het moet eerst nog klaargemaakt worden.

Dit neemt allemaal niet weg dat ik zelf ook vind dat de wachtlijsten soms VEEL TE lang zijn. Dit is niet goed. Er moet misschien iets komen om het lange wachten te verzachten. Maar ik wilde dit gewoon even kwijt. Verder echt super gedaan :)

Re: Last Man Standing

Ik was hier ook aanwezig op een paal. Wat een bijzondere dag was dit. Voor mij was het leuk, gezellig, amusant, maar aan het einde ook emotioneel loodzwaar en confronterend. Al met al toch wel een topdag gehad! En ook ik heb het de volle zes uur volgehouden.

Ik heb jullie wel zien lopen; duidelijk herkenbaar aan de T-shirts. De drempel om jullie aan te spreken was voor mij helaas te hoog  :(

9

Re: Last Man Standing

Top gedaan allemaal!!  :thumbs:

Ik hoor het, ik zie het, ik voel het, maar ik hoef er niks mee.

10

Re: Last Man Standing

:thumbs: :thumbs: :thumbs: !!!

11

Re: Last Man Standing

Super gedaan, allen!

12

Re: Last Man Standing

Super! Toppers!

13

Re: Last Man Standing

@Blue - Ben ik zeker met je eens, goed dat je het aangeeft! Daar heb ik het in het interview met ZEMBLA ook over gehad, maar ze moest ergens korten dus heeft ze mijn halve 'beschrijving van het waarom' eruit gehaald. ;)
Er is geen standaard behandeling, er zijn vaak meerder disciplines bij betrokken, er is een onderliggend probleem en die problemen zijn vaak onzichtbaar(der). Al die gegevens maken het voor mij juist duidelijk dat er een groot belang is bij het bedenken van oplossingen om die wachtlijsten op te lossen. En dat gaat - wat mij betreft - heel veel aspecten van de geestelijke gezondheidszorg aan!

@Motormuis - Wat tof en stoer dat je ook op een paal stond! Jammer dat we je niet even gesproken hebben, ik ben wel benieuwd naar welk paalnummer/gezicht er bij jouw naam past. Mag evt. ook in PB als je dat fijner vindt.

"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"

14

Re: Last Man Standing

Dank je, Iris. Ik stond op paal 33 direct achter de jongste deelnemer van het veld. Foto stuur ik wel per PB.

15

Re: Last Man Standing

Ik heb me reeds ingeschreven voor editie 2018.

Voor mij was het een serieuze eye-opener. Ik heb zaterdag een wereld mogen ervaren van licht, hoop, saamhorigheid, verbondenheid en liefde. Een wereld, die dwars staat op mijn eigen belevingswereld van duisternis, destructie, roofbouw, uitzichtloosheid en waardeloosheid.

Last Man Standing was voor mij een ervaring, die niemand me meer afneemt. Nog steeds ben ik niet helemaal 'geland' na deze onvergetelijk mooie dag!

16

Re: Last Man Standing

Wow, wat een geweldige actie! <3